Original title:
Podpora neúspěšných žáků učiteli na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Teacherś support of the unsuccessful primary school pupils
Authors:
Pánková, Simona ; Stará, Jana (advisor) ; Krátká, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rolí učitele ve vzdělávání školně neúspěšných žáků na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se věnuje různým pojetím školní neúspěšnosti. V první kapitole je vymezený pojem školní úspěšnost a neúspěšnost. Druhá kapitola se zabývá různými důvody školní neúspěšnosti, které učitel musí určit, aby mohl žáka efektivně podpořit. Třetí kapitola se zaměřuje na chování žáků se SVP, které může být mnohdy nebezpečné a učitel musí vědět, jak se v takových situacích zachovat. Čtvrtá kapitola se zabývá tím, jak je žák se SVP přijímán do běžné třídy. Především se však diplomová práce zaměřuje na postupy používané učitelem, které pomáhají dítěti v učení a překonávání překážek, které jeho učení ztěžují, včetně subjektivně vnímané neúspěšnosti. Tyto informace nalezneme v paté kapitole. Další kapitoly se zaměřují na asistenta pedagoga a na školu, obojí je při podpoře žáka klíčové. Cílem empirické části je zjistit, jak přistupují k podpoře školně neúspěšných žáků učitelé na 1. stupni ZŠ a jakých efektivních postupů (strategií) využívají. Tato část je založena na kvalitativním výzkumu. Hlavní výzkumnou metodou je pozorování výuky ve dvou třídách 3. ročníku ZŠ. Dalšími použitými metodami jsou rozhovory s oběma učitelkami a empirické posouzení, které je vytvořeno po sledování jejich výuky. Výstupem...The diploma thesis deals with the role of the teacher in the education of unsuccessful schoolchildren at the 1st stage of primary school. The theoretical part deals with various concepts of school failure. The first chapter defines the concept of school success and failure. The second chapter deals with the various reasons for school failure, which the teacher must determine in order to effectively support the pupil. The third chapter focuses on the behavior of pupils with SEN, which can often be dangerous and the teacher must know how to behave in such situations. The fourth chapter deals with how a pupil with SEN is admitted to a regular class. Above all, however, the thesis focuses on the procedures used by the teacher, which help the child in learning and overcoming obstacles that make his learning more difficult, including subjectively perceived failure. We will find this information in the fifth chapter. The next chapters focus on the teaching assistant and the school, which are of cordinal importance in supporting the student. The aim of the empirical part is to find out how teachers at the 1st stage of primary school give unsuccessful pupils support, and what effective procedures (strategies) they use. This part is based on qualitative research. The main research method is the observation...
Keywords:
learning difficulties; pedagogical support; primary school teacher; scaffolding; school unsuccessfulness; pedagogická podpora; překážky v učení; scaffolding; učitel primární školy; školní neúspěšnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172623