Original title:
Talentovaný žák ve výtvarné výchově
Translated title:
Talented student in Art Education
Authors:
Brajerová, Iveta ; Novotná, Magdalena (advisor) ; Fulková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] A KLÍČOVÁ SLOVA Diplomová práce se zabývá talentovanými žáky ve výtvarné výchově. Jak se tito žáci projevují ve výtvarné výchově, podle čeho je možné takové žáky rozpoznat a jaké klade práce s nadanými žáky ve výtvarné výchově nároky na pedagoga? V práci se snažím vytvořit obecná doporučení pro práci učitele s nadaným žákem ve výtvarné výchově a otevřít téma, které nebylo v České republice doposud systematicky zpracováno. Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se v první kapitole zabývám nadáním a talentem. Na začátku vymezuji pojmy talent, nadání a nadaní žáci. Dále představuji modely a možné klasifikace nadání, charakteristiky nadaných dětí, možnosti jejich identifikace a vzdělávání. V druhé kapitole popisuji postavení nadání a talentu v legislativních dokumentech - v dokumentu Strategie 2030+, v rámcových vzdělávacích programech a ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. Ve třetí kapitole se věnuji výtvarné výchově a jejímu vztahu k talentovaným žákům. Ve čtvrté kapitole se zabývám kreativitou, současnými výzkumy kreativity a jejich propojení s talentovanými žáky. Na závěr teoretické části představuji některé současné výtvarné přehlídky (soutěže). Praktický výzkum vychází především z rozhovorů s pedagogy výtvarné výchovy a s talentovanými studenty. Zabývám se...AND KEY WORDS The diploma thesis deals with talented students in art education. How these pupils behave in art education, according to which it is possible to recognize these pupils and what demands the work with talented pupils in art education places on the teacher. In my thesis I try to create general recommendations for the work of a teacher with a talented student in art education and open a topic that has not yet been systematically elaborated in the Czech Republic. The diploma thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, in the first chapter I deal with giftedness and talent. At the beginning, I define the terms giftedness, talent and gifted pupils. I also present models and possible classifications of giftedness, characteristics of gifted children, the possibilities of their identification and education. In the second chapter I describe the position of giftedness and talent in legislative documents - in the document Strategy 2030+, in the Framework Education programmes and in the Decree No. 27/2016 Coll. In the third chapter I deal with art education and its relationship to talented students. In the fourth chapter I deal with creativity, current research on creativity and their connection with talented students. At the end of the theoretical part I...
Keywords:
art education; creativity; elementary art school; elementary school; Gifted pupil; kreativita; nadaná žákyně; Nadaný žák; výtvarná výchova; základní umělecká škola; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172565