Original title:
Návrh trakčního odpojovače na 25 kV
Translated title:
Design of a 25 kV traction disconnector
Authors:
Buchta, Martin ; Bušov, Bohuslav (referee) ; Šimek, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem trakčního odpojovače pro napětí 25 kV střídavých a jmenovitý proud 800 A. Výsledkem má být konkurenceschopný odpojovač, který bude schopen případné aplikace na tuzemskou železnici a má disponovat parametry, které jiní zdejší výrobci v současné době nenabízí. Jedná se například o elektrickou pevnost nebo velikost jmenovitého proudu, která je ekonomickou variantou pro většinu železničních tratí v České republice. Podle navržené výkresové dokumentace byl daný odpojovač sestaven a poté byly vybrané parametry odpojovače odzkoušeny. Byly provedeny například zkoušky elektrické pevnosti, zkratové zkoušky, zkouška trvalým proudem, apod. Vypočtené a naměřené hodnoty byly spolu porovnány. Navržený odpojovač byl na základě výsledků zkoušek a samotné stavby finančně a technicky zhodnocen. Na závěr byly navrženy některé vhodné úpravy.
This diploma thesis deals with the design of a traction disconnector for 25 kV AC and a rated current of 800 A. The result should be a competitive disconnector that is capable of potential applications on domestic railways and should have parameters that other local manufacturers do not currently offer. This is, for example, electrical strength or the size of the rated current, which is an economic option for most railway lines in the Czech Republic. According to the proposed drawing documentation, the disconnector was assembled and then the selected disconnector parameters were tested. For example, electrical strength tests, short-circuit tests, constant current tests, etc. were performed. The calculated and measured values were compared together. The designed disconnector was financially and technically evaluated on the basis of test results and the construction itself. Finally, some appropriate adjustments were proposed.
Keywords:
current path heating; Disconnector; electrical strength tests; electrodynamic forces; insulation distances; short-circuit tests.; temperature rise test; elektrodynamické síly; izolační vzdálenosti; Odpojovač; oteplení proudovodné dráhy; oteplovací zkouška; zkoušky elektrické pevnosti; zkratové zkoušky.
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/204819