Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Výtvarná metafora zvýšené tendence k agresivitě a sklonů k násilí u klientů Dětského domova se školou v Šindlových Dvorech
Original title:
Výtvarná metafora zvýšené tendence k agresivitě a sklonů k násilí u klientů Dětského domova se školou v Šindlových Dvorech
Translated title:
The graphic image of the increased tendency to agression and to violation of the clients of the Childrens home with secondary school in Šindlovy Dvory.
Authors:
VESELÁ, Zuzana Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část je věnována problematice současné teorie poruch učení a chování, jejich příčinám a dopadu na celkový vývoj dítěte. V této souvislosti se zaměřuji na ontogenezi výtvarného projevu a porovnám pohled PhDr. Milana Kyzoura a Victora Lowenfelda. Dále bude pozornost věnována typům agrese, jejímu dělení, významu a zdrojům v lidském psychickém aparátu. V další kapitole jsou předkládána teoretická východiska arteterapie. Obsahem praktické části bude popis arteterapeutického přístupu v dětském domově a budou zde uvedeny kazuistiky tří klientů. V nich se budu věnovat charakteristikám výtvarného projevu klientů, resp. specifickým znakům daného projevu. Přestože v arteterapeutickém procesu půjde především o posun v zobrazování jako cílového efektu výtvarně metodického vedení, obsahem praktické části budou i interpretační hypotézy.In theoretical part I write about questions of present learning and behaviour difficulties theory, about the causes of these difficulties and about their impacts on the whole child's development in general. I target here the ontogeny of graphic displaying and I compare the viewpoints of PhDr. Milan Kyzour and Victor Lowenfeld. I also concentrate on agression types, agression classification, agression significance and agression sources in a human psychic apparatus. In the next chapter are given theoretical resources of artetherapy. In practical part is description of artetherapeutical approach in training-school. I mention here casuistries of three inmates. I concentrate there on characteristics of graphic displaying, or more precisely on specific pupils with the mentioned displaying. In artetherapeutical process is mostly viewed displaying advancement as the objective action of graphical-methodical guidance. Nevertheless, interpretative hypotheses are also included in practical part.
Keywords:
agression; artetherapy; artistic metaphor; behaviour and education disturbances; ontogenesis; agrese; arteterapie; ontogeneze; poruchy učení a chování; výtvarná metafora Citation: VESELÁ, Zuzana. Výtvarná metafora zvýšené tendence k agresivitě a sklonů k násilí u klientů Dětského domova se školou v Šindlových Dvorech. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/5388