Název:
Filosofická interpretace biblického konceptu stvoření podle Gn 1,1-2,3
Překlad názvu:
Philosophical interpretation of biblical concept of creation in Genesis 1,1-2,3
Autoři:
Hanyš, Milan ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Kružík, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce pojednává o konceptu stvoření v knize Genesis 1,1-2,4a jako o fundamentálním textu evropské kultury. V první části se zabývá výkladem vlastního textu a to v náležitém historickém a literárním kontextu. Zvláštní exegetická pozornost je zaměřena na motivy, které tvoří významnou součást evropské myšlenkové a duchovní tradice (creatio ex nihilo, stvoření slovem, imago dei, dobrota stvoření). V další části je pozornost zaměřena na ideové, filosofické, politické, etické a sociální implikace biblického konceptu stvoření. Text je nahlížen jako fundující text, který stojí v základu evropské civilizací vlastních konceptů rovnosti a lidských práv, pozitivní svobody, inkluzivního monoteismu a představy autonomie světa. Na závěr jsou představeny dvě soudobé a spřízněné filosofické interpretace konceptu stvoření (H. Jonas, J. Sokol).The thesis deals with the concept of creation in Genesis 1:1-2:4a, which is seen as a fundamental text of the European culture. The first part concludes the exegesis of the key motives of the text in its historical in literary context. The attention is particularly given to the motives that are often exposed and interpretated in European intellectual history (creatio ex nihilo, imago dei, creation by word, goodness of the world). In the second part the attention is confined to philosophical, social and political implications and consequences of the biblical concept of creation. The text is seen as a fundamental point from which springs the European concepts of equality and human rights, positive liberty, inclusive type of monotheism and the autonomy of the world. Two contemporary philosophical conceptualizations of the creation concept (of Jan Sokol and Hans Jonas) are introduced and discussed at the end of the thesis.