Original title:
Historický přehled mongolské novodobé hudby a její významný představitel - skladatel Sembe Gonchigsumlaa
Translated title:
Overview of Mongolian Classical Music and it's Significant Representative - Composer Sembe Gonchigsumlaa
Authors:
Tunsag, Tsolmon ; Kopecká, Věra (advisor) ; Gregor, Vít (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hudební skladatel Sembe Gonchigsumlaa je považovaný zakladatele mongolské vážné hudby. Jeho život a dílo zásadně ovlivnily rozvoj mongolské vážné hudby, a proto jsem zvolila tohle téma, za námět své diplomové práce. V první kapitole se seznámíme s politickým a kulturním pozadím od počátku 20. století až do dnešní doby, které je klíčem k tomu, abychom porozuměli rozvoji vážné hudby u nás. Mongolsko bylo ovlivněné západní kulturou, která sem pronikla z Ruska. Závěr této kapitoly je věnované významným mongolským hudebním institucím. Kapitola dvě se zaobírá životem a dílem skladatele od jeho prvních krůčků a skladeb po vrcholná díla naši hudby. V závěrečné kapitole zkoumám, jak skladatel zaměřil svoji pozornost na typický nástroj vážné hudby - klavír. Gonchigsumlaa se zapojoval do mnoha činností a hudebních institucí, aby mohl vézt a zajistit systematickou i metodickou výchovu pro začínající i profesionální hudebníky a skladatele. Mongolští hudební skladatelé kombinují tradiční lidové prvky s technikami evropské vážné hudby, aby získaly melodie a skladby typické pro mongolskou hudbu.Music composer Sembe Gonchigsumlaa is considered as a founder of Mongolian classic music. His life and work essentially influenced a development of Mongolian classic music that's why I have chosen this topic as a title of my diploma thesis. The chapter one presents a brief description of the Mongolian political and cultural background from the early 20th century till today, it's the key to understand the development of Mongolian classic music. Mongolia was influenced by classic Western culture, introduced from Russia. In the end of the chapter are described notable music institutions of Mongolia. The chapter two is dedicated to the composer's life and work from his early steps of composing until the masterpieces. In the last chapter I focus on composer's concentration to the piano as a fundamental instrument of classic music. Gonchigsumlaa was involved in many musical institutions and guided the evolution to ensure systematical and methodical education of amateur, professional musicians and composers. Mongolian composers combine traditional elements with modern classic techniques to produce unique sounds and compositions.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48808