Original title:
Zkušenosti veřejnosti se zdravotnickou záchrannou službou v Jihočeském kraji
Translated title:
Experience public with medical rescue service in a South-Bohemian region
Authors:
URBANOVÁ, Pavla Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce bylo zjistit a zmapovat zkušenosti veřejnosti se Zdravotnickou záchrannou službou Jihočeského kraje. Odhalením zkušeností od samotných příjemců péče o přístupu, informovanosti a důvěře v tým pracovníků Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje, můžeme nejlépe odhalit skutečně nejčastější chyby, jichž se v naléhavých a psychicky náročných situacích zdravotníci dopouštějí. Závěrem je, že se službami zdravotnické záchranné služby se setkávají lidé různého věku, pohlaví a vzdělání. Avšak všechny spojuje obrovská důvěra v pracovníky zdravotnického záchranného týmu. Pozornost je třeba věnovat i hraničním výsledkům v oblasti představování záchranného týmu a nabídnutí opětovného zavolání na operační středisko tísňové linky 155 dispečerem. Chci, aby tato práce byla použita k následnému podrobnějšímu rozpracování studie v této oblasti. Doporučuji, aby se záchranáři školili v odborných technikách komunikace. Přála bych si, aby získané údaje napomohly pracovníkům záchranné služby i budoucím zdravotnickým záchranářům získat lepší přehled v problematice.The objective of the presented work is to monitor the experiences of the public with the Medical Rescue Servece of the South Bohemian Region. The mapping out of the experiences of the receivers of the care themselves concerning the attitudes, the access to relevant information and trust in the team of the Medical Rescue Service of the South Bohemian Region is a way to detect and evaluate the actual most frequent mistakes and omissions of the medical team in urgent and demanding situations. It can be concluded that people of different age, sex and standard of education make use of the medical rescue service. An enormous trust into the staff members of the medical rescue service is a general phenomenon. As a result of this finding it seems essential to pay due attention even to borderline results in the sense of presenting the rescue team accordingly and offering a second call to the operation emergency centre (telephone line 155) by the appropriate operation emergency centre staff member. I would appreciate if this paper could be used for a subsequent more detailed study in this field. I would recommend a training of rescue workers in the techniques of specialized communication. The presented results could also find use in helping the rescue service team member as well as the trainees in this sector of medical services to acquire a better insight into ther profession.
Keywords:
Communication; Emergency centre staff member; Medical operation emergency centre; Medical Rescue Servece; Public; Rescuer; Trust; Důvěra; Komunikace; Tísňová linka; Veřejnost; Zdravotnická záchranná služba; Zdravotnické operační středisko (dispečink); Zdravotnický záchranář Citation: URBANOVÁ, Pavla. Zkušenosti veřejnosti se zdravotnickou záchrannou službou v Jihočeském kraji. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13375