Original title:
Ošetřovatelská diagnostika a ošetřovatelské diagnózy v pediatrii
Translated title:
Nursing diagnostics and nursing diagnoses in Pediatrics
Authors:
FIKAROVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Dětské ošetřovatelství má svá specifika, ať už v odlišnostech v péči o dítě během jednotlivých vývojových stádiích, či ve spektru onemocnění a jejich klinických projevech. Sestry pečující o dětského pacienta by měly respektovat všechny zvláštnosti pediatrického ošetřovatelství, což jistě činí ošetřovatelskou diagnostiku složitou a náročnou zároveň. V teoretické části bakalářské práce {\clqq}Ošetřovatelská diagnostika a ošetřovatelské diagnózy v pediatrii`` je na úvod popsán obor pediatrie spolu s historií a vývojem pediatrického ošetřovatelství. V další části práce je popsán současný systém péče o dítě. Hlavní pracovní metodou sester je dnes v souladu s vyhláškou č. 424/2004 dle paragrafu 4, odstavce (1) ošetřovatelský proces. Jednou z fází ošetřovatelského procesu je ošetřovatelská diagnostika.V dalších částech práce je podrobně popsána teorie ošetřovatelské diagnostiky, taxonomie ošetřovatelských diagnóz a specifika ošetřovatelských diagnóz v pediatrii. Šetření probíhalo kvantitativně pomocí dotazníkového šetření. Za účelem doplnění získaných informací byla použita obsahová analýza dat. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda sestry znají ošetřovatelské diagnózy v pediatrii, používají ošetřovatelské diagnózy v praxi a co sestry považují za největší překážku při používání ošetřovatelské diagnostiky v pediatrii. Ze získaných výsledků šetření lze konstatovat, že došlo k potvrzení všech tří stanovených hypotéz. Hypotézy 1 Sestry znají ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Hypotézy 2 Sestry používají individuálně ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. Hypotézy 3 Za největší překážku při používání ošetřovatelské diagnostiky v pediatrii sestry považují nedostatek času. Z výzkumného šetření dále vyplynulo, že je při tvorbě ošetřovatelských diagnóz používána různá taxonomie s ohledem na odlišnosti v dětském věku a další specifika, což jistě respektuje dítě jako individuum, ale činí tak diagnostiku časově náročnější. Je navrhováno, vzhledem k množství vydaných publikací ošetřovatelských diagnóz pro dětský věk, ujednotit terminologiii, i v rámci jednotlivých pracovišť a usnadnit jinak časově náročnou práci sester. Children´s nursing has its particularities, whether in differences between child care during individual development stages or in the range of illnesses and their clinical manifestations. Nurses taking care of a child patient should observe all particularities of pediatric nursing which surely makes the nursing diagnostics diffucult and demanding. The theoretical part of the bachelor{\crq}s thesis {\clqq}Nursing diagnostics and nursing diagnoses in pediatrics`` opens with a description of pediatrics alongside with an outline of history and development in pediatric nursing. The following part of the thesis describes the current state of child care. The main operating method used by nurses who take care of hospitalized children complies with the Section 4 (1) of the decree No. 424/2004 concerning the nursing procedure. Nursing diagnostics is one of the stages described in the nursing procedure. The following parts of the thesis include detailed accounts of the theory of nursing diagnostics, taxonomy of nursing diagnoses, and particularities of the nursing diagnoses in pediatrics. The survey was based on quantitative method by way of questinnaires. Also, the data content analysis was utilized in order to complete the data acquired. The aim of the bachelor{\crq}s thesis was to find out whether the nurses addressed knew the nursing diagnoses used in pediatrics, if they use such diagnoses in practice, and what is the biggest obstacle when performing nursing diagnostics in pediatrics. The outcome from the data collected proves all three hypotheses correct. Hypothesis 1 is: Nurses have a good command of nursing diagnostics in pediatrics. Hypothesis 2 is: Nurses utilize individually the nursing diagnoses in pediatrics. Hypothesis 3 is: Lack of time is considered to be the biggest obstacle while using the nursing diagnostics in pediatrics by nurses. The survey has also found out that there are utilized different taxonomies for nursing diagnoses with respect to differences at various age and other particularities, which certainly respects the child as an individual human being but makes the diagnostics more time demanding. Therefore it is suggested to unify the used terminology within individual departments with respect to a number of published books on nursing diagnostics in pediatrics and make otherwise time demanding nursing work a little easier.
Keywords:
children´s nurse; nursing diagnoses in pediatrics; nursing diagnoses in pediatrics by Fendrychova; nursing diagnostics; nursing procedure; pediatrics; taxonomy NANDA II; dítě; dětská sestra; ošetřovatelská diagnostika; ošetřovatelské diagnózy v pediatrii; ošetřovatelské diagnózy v pediatrii dle Fendrychové; ošetřovatelský proces; pediatrie; taxonomie NANDA II Citation: FIKAROVÁ, Lucie. Ošetřovatelská diagnostika a ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13237