Original title:
Edukace rodičů dětí s malabsorpčním syndromem
Translated title:
Education the parents of children with malabsorption syndrome
Authors:
ADAMOVÁ, Erika Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Celiakie, která je nejčastější příčinou malabsorpčního syndromu u dětí, je společné označení pro celosvětově se vyskytující onemocnění dětí i dospělých. Jde o chronické onemocnění, charakterizované trvalou intolerancí lepku, malabsorpcí v důsledku typických zánětlivých změn sliznice tenkého střeva a klinickým zlepšením při dodržování bezlepkové diety. Trvalá a úplná bezlepková dieta je jedinou kauzální léčbou.Cílem bakalářské práce bylo zmapovat informovanost rodičů dětí s malabsorpčním syndromem. Druhým cílem bylo zjistit roli sestry při edukaci rodičů dětí s malabsorpčním syndromem. Byly stanoveny 2 hypotézy, z toho byla jedna potvrzena a jedna vyvrácena.Součástí práce byla dvě výzkumná šetření, zaměřená na informovanost rodičů dětí s celiakií a na znalost a používání zásad edukačního procesu sestrami, které o dětské celiaky a jejich rodiče pečují.Ke zpracování bakalářské práce byl zvolen kvantitativní výzkum. Sběr dat byl prováděn technikou dvou anonymních dotazníků. Výzkumný soubor tvořili rodiče dětí s celiakií a sestry pracující v pediatrických a gastroenterologických poradnách.Bakalářská práce obsahovala dvě hypotézy, z nichž se jedna potvrdila a jedna byla vyvrácena.První hypotéza předpokládala, že rodiče dětí s malabsorpčním syndromem jsou informováni o podstatě onemocnění a o nutnosti dodržování bezlepkové diety. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že rodiče jsou v těchto oblastech uspokojivě informováni, tudíž se hypotéza potvrdila.Druhá hypotéza předpokládala, že sestry při poskytování informací používají zásady edukačního procesu. Jak vyplývá z výsledků výzkumu sestry tyto zásady ve velké většině neznají a nepoužívají je v praxi. V tomto případě se hypotéza nepotvrdila.Doporučením pro praxi, které může současnou péči o děti s celiakií a jejich rodiče zkvalitnit, je zlepšit využití zásad edukace. Znalosti sester by se měly dále zlepšovat a prohlubovat. K dalšímu zlepšení tohoto stavu lze využít prezentace této práce na odborných seminářích. Celiac disease, which is the most frequent cause of the malabsorption syndrome in children, is a common term for a worldwide occurring disease affecting both children and adults. It is a chronic disease characterized by a permanent gluten intolerance, malabsorption in consequence of typical inflammatory changes of the small intestine mucosa, and clinical improvement when a gluten-free diet is followed. The only casual treatment is a permanent and strict gluten-free diet.The objective of this thesis was to survey the knowledge of parents of children with the malabsorption syndrome. The other objective was to describe the role of a nurse in education of parents of children with the malabsorption syndrome. Two hypotheses were stated, one of them was confirmed, the other was rejected.One part of the thesis is formed by two research investigations aimed at finding the awareness of parents of children with celiac disease and also to assess how the knowledge and application of principles of an educational system have been implemented by nurses who take care of children with celiac disease and their parents.The survey was carried out by a quantitative research method. The data were collected by the anonymous questionnaire technique. The research set was comprised of parents of children with celiac disease and nurses working in paediatric and gastroenterology clinics.In the thesis two hypotheses had been set up, one of which was confirmed, the other was rejected.The first hypothesis assumed that parents of children with the malabsorption syndrome were informed about the nature of the disease and the need to follow a gluten-free diet. The results have shown that parents are sufficiently informed in these points, and therefore the hypothesis was confirmed.The other hypothesis assumed that nurses apply the principles of an educational process while providing information. But the research has shown that the vast majority of nurses do not know those principles and that is why they do not use them in practice. The hypothesis was not confirmed in this case.Enhancement through the use of educational principles in practice is recommended to improve the present care for children with a celiac disease and their parents. Nurses´ proficiency should be constantly boosted and deepened. The outcomes of this thesis can be presented at professional seminars and workshops in order to contribute to the improvement of this condition.
Keywords:
Celiac disease; education; malabsorption syndrome; parents; role of nurse; Celiakie; edukace; malabsorpční syndrom; rodiče; role sestry Citation: ADAMOVÁ, Erika. Edukace rodičů dětí s malabsorpčním syndromem. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13230