Original title:
Využití názornosti ve výuce ruštiny
Translated title:
Use of illustration in Russian language teaching
Authors:
Matulíková, Iveta ; Žofková, Hana (advisor) ; Rozboudová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Využití názornosti ve výuce ruštiny. ABSTRAKT: Cílem diplomové práce je názornost, využití principu názornosti ve výuce cizích jazyků a analýza interaktivní učebnice ruštiny Raduga po-novomu 1 v porovnání s její tištěnou podobou. Základ práce tvoří sledování vývoje pojetí názornosti, používání názorných pomůcek a různých vyučovacích metod od J. A. Komenského po současnost, kdy máme k dispozici moderní didaktickou techniku, která umožňuje uplatnění principu názornosti ve všech jeho podobách. Výzkumné šetření dotazníkovou formou má za cíl zjistit míru oblíbenosti moderní didaktické techniky pro názorné vyučování. KLÍČOVÁ SLOVA: Názornost, princip názornosti, názorné vyučování, vyučovací metoda, motivace, interaktivní výuka, interaktivní tabule, interaktivní učebnice.TITLE: Use of illustration in Russian language teaching. ABSTRACT: The aim of the thesis is the illustration, using the principle of clarity in the teaching of foreign languages and an analysis of interactive textbook for Russian Raduga po-novomu 1 in comparison with its printed form. The basis of the work creates the monitoring of progress of the concept of clarity, the using of visual aids and different teaching methods from J. A. Comenius to the present, when we have a modern education technique at the disposal, which allows the application of the principle of illustration in all its forms. The survey questionnaire form is designed to measure the level of popularity of modern teaching techniques for visual teaching. KEYWORDS: Illustration, principle of clarity, visual teaching, teaching method, motivation, interactive teaching, interactive board, interactive textbook.
Keywords:
Illustration; interactive board; interactive teaching; interactive textbook; motivation; principle of clarity; teaching method; visual teaching; interaktivní tabule; interaktivní učebnice; interaktivní výuka; motivace; Názornost; názorné vyučování; princip názornosti; vyučovací metoda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48335