Original title:
Privátní značky
Translated title:
Private Labels
Authors:
VASTL, Martin Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Privátní značky označují zboží, které je prodáváno nikoliv pod značkou výrobce, ale pod značkou obchodního řetězce, který toto zboží prodává. Charakteristickým znakem privátních značek je právě jejich příslušnost ke konkrétnímu obchodnímu řetězci, jehož jméno mnohdy přímo nesou. V některých případech privátní značka náleží seskupení prodejců tvořící distribuční řetězec, jehož členové mají právo tuto značku používat. Výhodou privátních značek pro spotřebitele je možnost koupě potravinářských i nepotravinářských produktů za výhodnější cenu, než za kterou by pořídil adekvátní zboží pod značkou výrobce. Zboží privátních značek je vyrobeno ze stejně kvalitních ingrediencí, jako výrobní značky. Obchodní řetězec se svou značkou zaručuje, že dané výrobky splňují jeho nároky na kvalitu pro tu kterou privátní značku. Privátní značky se dělí do tří supin: ekonomické, standardní a exkluzivní. Výrobce privátních značek lze rovněž rozdělit do tří skupin: velcí výrobci, kteří produkují jak pod svou značkou, tak dodávají obchodním řetězcům pod značkou privátní; malí a střední výrobci, kteří se zaměřují na produkci pro obchodní řetězce a na maloobchodní a velkoobchodní řetězce, které provozují vlastní výrobny, ze kterých dodávají do svých prodejen. Nejvíce rozvinutý trh privátních značek je v Evropě, přičemž jejich největší tržní podíly jsou ve Švýcarsku, Velké Británii, Belgii, Německu a Španělsku. Český republika se řadí k regionům s největším růstem podílu privátních značek v Evropě. Od roku 2005 zde vzrostl podíl značek obchodních řetězců o 20 %. Private label products encompass all merchandise sold under a retailer{\crq}s brand. That brand can be the retailer{\crq}s own name or a name created exclusively by that retailer. In some cases, a retailer may belong to a wholesale group that owns the brands that are available to only the members of the group. For the consumer, private label represents the opportunity to purchase quality food and non-food products at savings compared to manufacturer brands. Private label items consist of the same or even better ingredients than the manufacturer brands, and because the retailer{\crq}s name or symbol is on the package, the consumer is assured that the product meets the retailer{\crq}s quality standards. Private labels can be divided in three categories: economic, standard and exclusive. Manufacturers of private labels can be divided also in three categories: Large manufacturers who produce both their own brands and private label products; small and medium size manufacturers that specialise in particular products lines and concentrate on producing private label almost exclusively; and retailers and wholesalers that operate their own manufacturing plants and provide private label products from their own stores. The most developed private label region is in Europe. The countries with the highest private labels shares are Switzerland, Great Britain, Belgium, Germany and Spain. The Czech Republic is one of the fastest growing private label regions in Europe. The private label share has increased by 20 % since 2005.
Keywords:
brand; brand management; co-brading; consumer; Private label; retailer; co-brading; obchodní řetězec; Privátní značka; spotřebitel; výrobní značka; řízení značek Citation: VASTL, Martin. Privátní značky. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10816