Original title:
Frontend pro matematicky vyhledavac
Translated title:
Frontend pro matematicky vyhledavac
Authors:
Klíma, Jaroslav ; Mišutka, Jozef (advisor) ; Šerý, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Mathematical notation is becoming more important as software is more often used in day-to-day life. Schools are starting to support e-learning, science is penetrating WWW and search engines can handle more complex questions. In the present work, I summarise the state-of-art of available applications which support mathematical input and could be used for graphical user interface (UI) of a mathematical search engine - EgoMath. Since none of the evaluated UIs meet our requirements, I present the design and implementation of yet another mathematical user interface focusing on the identified issues. The main goal of the new mathematical UI is to help the user provide input which will be well understood by the underlying application. Input symbols can be selected from a large domain using a limited set of keys. This must be intuitive and the application should actively aid in this task by providing graphical hints based on the input expression in real time.Elektronický zápis matematických výrazů získává na důležitosti se stoupající tendencí využití softwaru v každodenním živote. Školy začnají podporovat e-learning, studenti i vědci prezentují své práce na internetu a vyhledávače se dokáží vypořádat se stále komplexnějšími dotazy. V předložené práci shrnu stav dostupných aplikací které podporují vkládání matematických výrazů a které by bylo možno využít jako uživatelské rozhraní pro matematický vyhledávač EgoMath. Protože žádná z nich nesplňuje naše požadavky, prezentuji zde návrh a implementaci nového matematického uživatelského rozhraní zaměřeného na zjištené nedostatky existujících řešení. Cílem nového rozhraní je umožnit uživateli zadání matematického výrazu ve formátu který dokáže zpracovat cílová aplikace. Výraz obsahující symboly z velké množiny je nutno zadávat pomocí omezeného počtu kláves. Toto musí být intuitivní a aplikace by měla uživateli aktivně pomáhat grafickou nápovědou založenou na rozpoznávání vkládaného výrazu v reálném čase.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/23822