Original title:
Slovní hodnocení na II. stupni základní školy
Translated title:
Verbal assessment at the second stage of primary schools
Authors:
KUBEŠOVÁ, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem mé diplomové práce bylo zaměření se na vztahy mezi tradiční klasifikací a nově proklamovaným slovním hodnocením. Nejprve jsem popsala základní kritéria, funkce, typy a specifika školního hodnocení a následně jsem se zabývala přiblížením základních atributů, které sebou slovní hodnocení přináší. Nezůstala neopomenuta ani nová pedagogická reforma, poukazující na důležitost slovního hodnocení, v souvislosti se zavedením klíčových kompetencí. Snažila jsem se přiblížit současné názory a pohledy rodičů, učitelů a dětí na význam obecného hodnocení v konfrontaci s názory na hodnocení slovní. V praktické části jsem se prostřednictvím dotazníku zaměřila na názory a informovanost učitelů II. stupně základních škol na slovní hodnocení. Pedagogové byli tázáni, zda působí na škole uplatňující již slovní hodnocení, považují-li slovní hodnocení za účelnější formu hodnocení než je klasifikace, do jaké míry byli o slovním hodnocení informováni ze strany školství nebo zda se domnívají, že slovní hodnocení může přispět ke zlepšení výkonu žáka. Zajímal mě také v případě možnosti druh hodnocení, který by pedagog volil podle svého osobního přesvědčení. Všechny názory byly prostřednictvím statistické metody vyhodnoceny a graficky znázorněny. The target of my dissertation was to get a closer look at relations between the traditional classification and newly proclaimed verbal evaluation. First of all I have described the basic criteria, types and specifics of the common school classification and consequently I have considered an approximation of basic attributes, which are brought along with the verbal evaluation. Left out has not been even the new pedagogical reform, which shows the importance of the verbal evaluation with regards to implementation of key competences. My target was to approximate current opinions and insight of parents, teachers and students on the meaning of the common classification in confrontation to opinions regarding the verbal evaluation. In practice, by the means of the questionnaire, I have focused on opinions and awareness of teachers at the II. stage of elementary schools regarding the verbal evaluation. Pedagogues were asked what is the effect of the applied verbal evaluation, if they consider it as more efficient type of an evaluation than is the classification, how thoroughly were they informed by the national educational system regarding the verbal evaluation and if they believe that the verbal evaluation can contribute to improvement of the student{\crq}s performance. I was also interested to know, what kind of evaluation the pedagogue would choose from his own confidence, if he could make the choice. All opinions were evaluated by the means of the statistic method and diagrammatized.
Keywords:
hodnocení; slovní hodnocení; slovní hodnocení X klasifikace.; typy hodnocení Citation: KUBEŠOVÁ, Petra. Slovní hodnocení na II. stupni základní školy. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/6660