Original title:
METODIKA VÝUKY VLASTIVĚDY ÚZEMÍ OBCE A OKOLNÍ KRAJINY NA PŘÍKLADU ČESKÉHO KRUMLOVA
Translated title:
Methodology of regional homeland study education: a case study Český Krumlov and its surroundings
Authors:
NOVÁKOVÁ, Martina Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou výuky vlastivědy obce a okolní krajiny na příkladu Českého Krumlova na I. stupni základních škol. První částí diplomové práce je kompletní vlastivědná charakteristika řešeného území, kterým je území města Český Krumlov. Kapitola zahrnuje vymezení a polohu území, jeho fyzicko-geografickou a socio-geografickou charakteristiku, historický vývoj a vlastivědné zajímavosti včetně zajímavostí v okolí. Z odborných informací uvedených v textu první části práce vychází druhá část práce, kterou tvoří didaktické zpracování tématu pro všech pět tříd I. stupně základních škol, a to v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, konkrétně s tématickým okruhem Místo, kde žijeme (vzdělávací oblast Člověk a jeho svět). Učební texty (pro 3., 4. a 5. třídu) a navazující pracovní listy jsou doplněny metodickými poznámkami pro učitele. Diplomová práce obsahuje také běžné kapitoly odborné práce, tedy úvod, rozbor literatury, metodiku práce, závěr a seznam literatury.This thesis deals with methodological problems of education of regional homeland study on a case study on municipality and the surroundings of Český Krumlov. In the first part of the thesis is detailed description of the studied area (the area of the municipality of Český Krumlov) {--} delimitation and location of the area, its physical and social geographical features, historical development and places of interest in Český Krumlov and in its surroundings. The other part of the thesis issues from the special information introduced in its first part and presents adaptation of the topic for children that attends primary school (from the first to the fifth class). This adaptation respects The Framework Education Programme for Basic Education, its thematic area The Place Where We Live from the educational area Humans and Their World. Educational texts (for third, fourth and fifth class) and worksheets completes the notes for teachers. This thesis includes common chapters such as the introduction, the analysis of used literature, and the methodology of this thesis, conclusion and list of used literature.
Keywords:
creation of didactic materials; homeland study education; local region; the Český Krumlov municipality and its surroundings; místní region; město Český Krumlov a okolí; tvorba didaktických materiálů; výuka vlastivědy Citation: NOVÁKOVÁ, Martina. METODIKA VÝUKY VLASTIVĚDY ÚZEMÍ OBCE A OKOLNÍ KRAJINY NA PŘÍKLADU ČESKÉHO KRUMLOVA. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/6654