Original title:
O kouli
Translated title:
On sphere
Authors:
Ivan, Matúš ; Bečvářová, Martina (advisor) ; Surynková, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
slo Abstract:
[eng][cze] This diploma thesis describes historical evolution of calculation of sphere's volume and surface and provides an analysis of textbooks for secondary and primary schools. It is made with the intention to inspire high school teachers with various approaches of teaching the volume and surface of solid bodies. It can help teachers with motivation of students as well as with selection of textbook and teaching methods for the issue. This thesis is meant to inspire high school students interested in history of mathematics, too. It includes analysis of preserved exercises on the topic from ancient Egypt and Mesopotamia as well as findings from Archimedes' works, which were devoted to this topic. Moreover it describes contribution of enlighteners on the subject and shows exact procedures of derivation of formulas using integral calculus.Tato diplomová práce popisuje historický vývoj počítání objemu a povrchu koule a obsahuje analýzu učebnic pro střední a základní školy. Je určena středoškolským učitelům jako inspirace při výuce problematiky objemu a povrchu těles. Může pomoci při motivaci žáků i při výběru učebnice a způsobu výuky této problematiky. Tato práce je určena i pro středoškolské studenty se zájmem o historii matematiky. Obsahuje rozbor zachovaných úloh této problematiky ze starověkého Egypta a Mezopotámie. Obsahuje Archimédovy poznatky ze spisů, ve kterých se věnoval této problematice. Popisuje přínos osvícenců k tomuto tématu a ukazuje exaktní postupy odvození vzorců s využitím integrálního počtu.
Keywords:
historical interpretation; methods of calculation; shpere; surface; volume; works of Archimedes; Archimédovo dílo; historické interpretace a přístupy; koule; metody výpočtu; objem; povrch
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72601