Original title:
Fenomén Apple: vliv moderních technologií na subjekt
Translated title:
The Apple Phenomenon: the Impact of Modern Technologies on Subject
Authors:
Kuldová, Michaela ; Šafaříková, Radana (advisor) ; Kladný, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Fenomén Apple: vliv moderních technologií na subjekt Abstrakt Cílem této práce je studie společnosti Apple Inc. v souvislosti s tím, jak je vnímána subjekty. Po stručném představení společnosti Apple Inc. se zaměříme na sémiotickou analýzu značky Apple, jejích produktů a marketingových strategií. Předmětem zkoumání bude také současná společnost, jejímž charakteristickým rysem je konzum, a dále vnímání značky subjektem v souvislosti s jeho identitou, budováním image, životním stylem a zařazením do sociálních vrstev. Cílem je odkrýt, jaký význam přikládá soudobá společnost spotřebnímu zboží, zejména pak zboží označenému logem jablka. Podle dostupných faktů má Apple po celém světě mnoho svých příznivců. Předmětem této práce je tedy objasnění úlohy společnosti Apple Inc. a dokázat, že Apple je v rámci současné konzumní společnosti určitým fenoménem, anebo dokonce kultem, který je doprovázen emocemi.The Apple Phenomenon: the Impact of Modern Technologies on Subject Abstract The goal of the submitted thesis is the study of the company Apple Inc. in the context of how it is percieved by subjects. After a brief introduction of the company Apple Inc. we will focus on semiotic analysis of the brand Apple, its products and marketing strategies. The object of study will be also a present society, whose distinguishing feature is a consumption, and brand perception of a subject in connection with his identity, image building, lifestyle and an inclusion in the social classes. The aim is to uncover which importance is attached to consumer goods by a present society, especially goods marked with the apple logo. According to the facts available, Apple has many of its supporters around the world. The object of this thesis is therefore to clarify the role of the company Apple Inc. and prove that Apple is a certain phenomenon, or even a cult, in a current consumer society, which is accompanied by emotions.
Keywords:
advertising; Apple; brand; cult; emotions; identity; image; lifestyle; marketing; society; Apple; emoce; identita; image; kult; marketing; reklama; společnost; značka; životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55741