Original title:
Management kvality v systému řízení ve vybraném podniku
Translated title:
Quality management in leading system in chosen company
Authors:
CHADIMOVÁ, Iva Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace Dnešní doba s sebou přináší s rozvojem podnikatelského a tržního prostředí, kde nabídka převyšuje poptávku, i vyšší nároky zákazníka. Ten již není ochoten dělat jakékoliv ústupky či tolerovat chyby na straně dodavatele, ale vyžaduje určitou kvalitu. Podniky jsou vystaveny velké konkurenci a hledají možnosti jak se na trhu udržet. Jednou z těchto možností je právě vysoká jakost výrobků a služeb. O rostoucím významu jakosti vypovídá i množství podniků, které mají certifikáty nebo jiná osvědčení jakosti, jež se stávají v dnešní době téměř samozřejmostí. Jakost výrobků a služeb se stala významným konkurenčním faktorem, často rovnocenným, ne-li důležitějším než cena. Diplomová práce se zabývá oblastí managementu kvality jako nástroje zvyšování výkonnosti podniku, zlepšováním efektivnosti managementu jakosti s cílem získání a dosažení vyšší spokojenosti zákazníka. Cílem diplomové práce je zhodnotit stávající stav řízení jakosti a navrhnout rámcové změny v řízení kvality směřující k vytvoření systému jakosti vedoucí k získání certifikátu sytému jakosti. K dosažení cíle práce byla vypracována analýza současného stavu řízení v konkrétní firmě. Na základě této analýzy byly podle vybraných prvků normy CSN EN ISO 9001:2000 navrženy rámcové změny v řízení jakosti firmy. Výsledek práce ukazuje, že ve firmě je potřeba podniknout ještě mnoho kroků k dosažení řízení systému jakosti odpovídající normě ISO 9001:2001. Summary Along the development of bussines and market environment, where supply is superior to demand todays world brings also higher standards of a customer. Customers aren't willing to make any concessions or tolerate mistakes of suppliers, and still demand highest quality. Companies are exposed to big competition and searching for possibilities how to prevail on market. One of these possibilities is high quality product and service. The amount of companies, which have quality certificates proves how important is to have good reliable product. The product and service quality became an important rival factor and often evenly matched, or even more important then price. Graduation theses is concerning area of a management quality as a tool for upgrading efficiency of a company and quality management with the purpose to gain and maintain customers satisfaction. The objective of this theses is to evaluate actual situation of quality management and to propose general changes in managing, leading to create quality system which enables acquirement of the quality certificate. To achieve objective of this theses, an analyses of current management in a certain company was elaborated. On the base of this analyses general changes in quality management were proposed by selected elements of the norm ISO 9001:2000. The outcome of this work proves, that there are many steps and changes needed to be accomplished to achieve in the quality management which is true to the norm CSN EN ISO 9001:2001.
Keywords:
Certification; CSN EN ISO 9001:2000; Quality managament; Quality of product; Certifikace; Jakost produktu; Management kvality; ČSN EN ISO 9001:2000 Citation: CHADIMOVÁ, Iva. Management kvality v systému řízení ve vybraném podniku. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/5897