Název:
Současné nizozemské drama
Překlad názvu:
Contermporary Dutch drama
Autoři:
Zbuzková, Andrea ; Krol, Ellen Jacoba (vedoucí práce) ; Sedláčková, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
dut
Abstrakt: [eng][cze] The aim of my thesis is to approach the specifics of current Dutch drama. First part of my paper is based on the theoretical work of Hans-Thies Lehmann, Hugo Brems and Anja Krans describing the development of drama in Netherland covering the year 1969 to the turn of the millennium. Moreover, I am focusing on the major events, trends and characteristics following this period as well as explaining the term "post-dramatic theatre ", which I closely characterize. I've been following the change of the cooperation between dramatists and theatre groups regarding contemporary drama. In the second, practical part of my work I investigate whether or not the thoughts of the above mentioned theatre scientists and theorists are valid (and if so to what extend). I have examined this on a few pieces of work of four selected Dutch dramatists (Esther Gerritsen, Rob de Graaf, Maria Goos, Gerardjan Rijnders). I shortly describe the content and identify the most significant ideas of their work. I use information obtained from studying the theoretical work, newspaper articles, reviews, interviews with the artists and even their dramas. In the conclusion of my thesis, I then gather all the knowledge obtained by readings and analysis in the practical part. Moreover, I am describing the position of the Dutch dramatists in...Ve své diplomové práci se snažím přiblížit specifika současného nizozemského dramatu. Na základě teoretických děl Hanse-Thiese Lehmanna, Huga Bremse a Anjy Krans popisuji v první části své práce vývoj dramatu v Nizozemsku od roku 1969 až do přelomu tisíciletí, věnuji se stěžejním událostem, tendencím a charakteristice následujících období. Zabývám se termínem "postdramatické divadlo" a snažím se ho charakterizovat. Ve vývoji nizozemského divadla sleduji pak především proměnu spolupráce mezi dramatiky a divadelními skupinami a tematiku soudobých dramat. V druhé, praktické části své práce se pak na několika dílech čtyř vybraných nizozemských dramatiků (Esther Gerritsen, Rob de Graaf, Maria Goos, Gerardjan Rijnders) snažím zjistit, zda jsou v jejich případě myšlenky výše uvedených divadelních vědců a teoretiků platné (a pokud, tak do jaké míry). Stručně načrtnu obsah děl a vypíchnu jejich nejzásadnější tematiku. Při svých závěrech využívám informace získané z četby teoretických děl, novinových článků, recenzí, rozhovorů s umělci a konečně i z jejich dramat. V závěru své práce pak shrnuji poznatky získané na základě četby a analýzy v praktické části. Popisuji pozici nizozemských dramatiků na přelomu tisíciletí a vysvětluji, v jakém ohledu lze, a v jakém nikoli, tyto autory nazývat postdramatickými.
Klíčová slova:
drama; dramatici; Nizozemí; současné; tématika; contemporary; drama; playwriters; the Netherlands; themes