Název:
Dynamický model ceny jízdného
Překlad názvu:
Dynamic fare model
Autoři:
Kislinger, Jan ; Lachout, Petr (vedoucí práce) ; Hlubinka, Daniel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The problem of creating dynamic fare model consists of two tasks - estimating demand for train tickets and multistage optimization of price of fare. We introduce a model of inhomogeneous Markov process for the process of selling the tickets in this thesis. Because of the complexity of the state space the optimization problem needs to be solved using simulation methods. The solution was implemented in R language for single-stage and two-stage problems. Before this application we summarize the theory of inhomogeneous Markov process with special attention to process with separable inhomogeneity. Then we propose methods for estimating the intensity using maximum likelihood theory. We also describe and compare two algorithms for simulated optimization. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Problém hledání dynamického modelu pro ceny jízdného se skládá ze dvou úloh - odhadování poptávky po vlakových jízdenkách a vícestupňová optimalizace ceny jízdného. V této práci představujeme model nehomogenního markovského řetězce, který používáme pro vývoj prodeje jízdenek. Z důvodu velikosti stavového prostoru je nutné řešit optimalizační úlohu pomocí simulované optimalizace. Řešení jednostupňového a dvoustupňového problému je implementováno v jazyce R. Před samotným praktickým problémem shrnujeme teorii nehomogenních markovských řetězců, kde se podrobněji zaměřujeme na procesy se separovatelnou nehomogenitou. Dále navrhujeme metody odhadování intenzity markovského procesu založené na teorii maximální věrohodnosti. Také popisujeme a srovnáváme dva algoritmy simulované optimalizace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
dynamické jízdné; nehomogenní markovský proces; odhadování intenzity; simulovaná optimalizace; dynamic fare; estimating intensity; inhomogeneous Markov process; simulated optimization