Original title:
Zdravý životní styl v kurikulu dětí předškolního věku
Translated title:
Healthy lifestyle in curriculum of preschool-age
Authors:
Obstová, Lenka ; Fialová, Ludmila (advisor) ; Tilinger, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Zdravý životní styl v kurikulu předškolního věku Cíle práce: Cílem práce je zjistit, nakolik je v kurikulu předškolního vzdělávání věnována pozornost zdravému životnímu stylu u dětí předškolního věku. Dále jsme zjišťovali, jak se sledované mateřské školy staví k problematice zdravého životního stylu dětí. Metoda: Pro splnění cíle byla použita kombinace kvantitativní (nestandardizovaný dotazník) a kvalitativní (interview) metody. Výsledky: Výsledky bylo zjištěno, že mateřské školy se snaží v dostatečné míře věnovat problematice zdravého životního stylu. Věnují také dostatek pozornosti každé z podoblastí zdravého životního stylu. Mezi vybranými mateřskými školami jsme nalezli rozdíly především u Montessori mateřských škol vzhledem k ostatním mateřským školám. Klíčová slova: mateřská škola, kurikulum předškolního vzdělávání, zdravý životní styl, pohybová aktivita, zdravá výživa, vnitřní pohoda, zdravé prostředíTitle: Healthy lifestyle in curriculum of preschool-age Goal: The aim of this thesis was to determinate an extent of attention to healthy lifestyle in curriculum of preschool-age children. Futhermore the thesis monitored an attitude of selected kindergarten towards issues of healthy lifestyle of children. Research: A quantitative (non-standardized questionnaire) and a qualitative (interview) method as the research method was used. Results: In conclusion, selected kindergarten pay sufficient attention to various parts of healthy lifestyle of preschool-age children. We discovered differences by Montessori kindergarten among the others. Keywords: kindergarten, curriculum of preschool education, healthy lifestyle, physical activity, healthy diet, mental peace, healthy environment
Keywords:
and healthy environment; curriculum of preschool education; healthy diet; healthy lifestyle; kindergarten; mental peace; physical activity; kurikulum předškolního vzdělávání; mateřská škola; pohybová aktivita; vnitřní pohoda; zdravá výživa; zdravé prostředí; zdravý životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43248