Original title:
Vzájemné ovlivňování řeči a pohybu u žákyně s těžkou vývojovou disfázií
Translated title:
Interaciton between speech and motion of a schoolgirl with developmental dysphasia
Authors:
Mielniková, Renáta ; Housarová, Blanka (advisor) ; Štěpáníková, Alena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Vzájemné ovlivňování řeči a pohybu u žákyně s těžkou vývojovou dysfázií je zaměřena na zjištění, jakým způsobem se vzájemně ovlivňuje řeč a pohybové dovednosti právě u žákyně s těžkou vývojovou dysfázií. Ve své teoretické části se nejprve zabývám termínem narušená komunikační schopnost, vývojové dysfázie, její symptomatologií a následně termínem verbální vývojová dyspraxie. Důležité informace související s touto problematikou uvádím rovněž ve druhé kapitole, která se věnuje problematice čtení, procesem osvojováním si čtení i čtením s porozuměním. V pořadí třetí kapitola teoretické části je pak zaměřena na charakteristiku termínu pohyb, motorika, koordinace a v neposlední řadě také dyspraxie. Praktickou část jsem založila na testování dětí třetích tříd a to jak na běžné základní škole, tak na základní škole logopedické, kam dochází i mnou sledovaná žákyně s těžkou vývojovou dysfázií. Došlo k vytvoření dvou testů, a to testu čtení s porozuměním a testu pohybových dovedností. Cílem těchto testů bylo zjištění, jakým způsobem dochází k vzájemnému ovlivňování čtenářských a pohybových dovedností. V závěru své práce pak shrnuji dosažené výsledky, porovnávám výsledky testování mezi kontrolní a experimentální skupinou i žákyní s těžkou vývojovou dysfázií.Final work "Interaction between speech and motion of a schoolgirl with developmental dysphasia" is focusing on finding in which way are speech and movement skill interacting specifically in the case of a school-girl with serious developmental dysphasia. In its theoretical part I'm focusing at first on the term disturbed communication ability, development dysphasia, its symptomatology and then at the term verbal development dyspraxia. Important information concerning this dilemma are also listed in second chapter which focuses on the problem of reading, process of mastering of reading and writing with understanding. The third chapter of the theoretical part is focusing on characteristics of terms as movement, motoric acts, coordination and also dyspraxia. I based the practical part on testing of children of the third grade at usual basic school as well as at the basic logopaedia school, which is attended also by the school-girl with serious development dysphasia I've been observing and monitoring. I created two different tests. First about reading with understanding and then second one about movement abilities. Their goal was to find in which way are reading and movement abilities interacting. In the end of my work I'm summarizing all the gathered findings, I'm also comparing results of testing...
Keywords:
Communication disorder; coordination; developmental dysphasia; dyspraxia; movement; reading; dyspraxie; koordinace; Narušená komunikační schopnost; pohyb; vývojová dysfázie; čtení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35906