Original title:
Úlohy o objemu a povrchu těles v trojrozměrném prostoru
Translated title:
Problems dealing with volume and surface in the three-dimensional space
Authors:
Dlouhá, Michaela ; Novotná, Jarmila (advisor) ; Dvořák, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této bakalářské práce je uceleně roztřídit a přehledně uspořádat slovní úlohy na objem a povrch těles, které se objevují v učebnicích a sbírkách úloh pro základní a střední školy, a to pro potřeby žáků i učitelů. Úvodní část práce se věnuje charakteristice geometrických těles. Jsou zde definovány a vysvětleny základní pojmy týkající se těles. V následující části je vymezen pojem slovní úloha. Poslední část se zabývá roztříděním, uspořádáním slovních úloh na objem a povrch. Ke každému typu je přiřazeno několik konkrétních úloh vybraných z učebnic a sbírek pro základní i střední školy. Úlohy jsou uvedeny i s řešením. Klíčová slova: objem, povrch, geometrická tělesaThe aim of this bachelor's work is to sort out and comprehensively organize the word problems on volume and surface elements that appear in textbooks and tasks collections for elementary and secondary schools, namely for the needs of pupils and teachers. The introductory part deals with the characteristic of geometric solids. There are the basic concepts related to objects defined and explained. In the following part there is the notion of the word problems defined. The last part deals with the sorting and organizing word problems for volume and surface area. There are a number of specific tasks selected from the textbooks and tasks collections for primary and secondary schools assigned to each type of task. Tasks are presented with their solution. Keywords: volume, surface, geometrical element
Keywords:
3D geometry; School mathematics; surface; volume; geometrie v třídimenzionálním prostoru; objem; povrch; Školní matematika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41864