Název:
Český jazyk v Deutsche Schule Prag
Překlad názvu:
Czech language at Deutsche Schule Prag
Autoři:
Kubů, Helena ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Uličný, Oldřich (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Výuce předmětu Čeština jako cizí jazyk! se věnuji již tři roky. Přestože jsme v posledních letech svědky výrazného rozvoje této oblasti, stále se učitel češtiny pro cizince potýká s nedostatkem učebních materiálů a metodických příruček. Obzvlášť komplikovaná je výuka u dětí předškolního, mladšího a staršího školního věku, pro které zatím nejsou k dispozici vhodné učebnice a výukové materiály, jež by respektovaly kognitivní vývoj žáka a zohledňovaly jeho mateřský jazyk. Deutsche Schule Prag (Německá škola v Praze) tento problém řešila novou koncepcí učebních plánů tohoto předmětu pro žáky prvního stupně základní školl a také tvorbou vlastních výukových materiálů, které odpovídají moderním pedagogickým zásadám a výukovým metodám. Didaktickými testy byly u žáků vyučovaných dle nové koncepce zjištěny lepší jazykové znalosti a dovednosti než v předešlém modelu výuky. Ve své diplomové práci chci analyzovat současný stav Češtiny jako cizího jazyka v Deusche Schule Prag, zamyslit se nad přednostmi resp. dílčími problémy nově zavedeného modelu, a především pak možnostmi jeho dalšího rozvoje. Analýza koncepce výuky předmětu Čeština jako cizí jazyk na základní škole Deutsche Schule Prag je primárním cílem práce, cílem sekundárním je zkoumání charakteru užívání a interferenčních deformací českého jazyka u německy...I have analysed the education conception of the subject Czech as a foreign language at the elementary school Deutsche Schule Prag (German School in Prague) and subsequently I have researched character of usage and interference deformations of Czech language in written communication by German speaking pupils. The complex illustration of teaching, its aims, contents and methods can serve other pedagogues as a source of inspiration and simultaneously the methodical instruction, how to teach foreign languages. The conception of Deutsche Schule Prag is highly valued for several aspects. At first, the school respects a natural cognitive progress of pupils in their education model, therefore selects adequate teaching methods, aims, contents and types of exercises in consideration of the pupil' s age and its cognitive ski11s. Primarily poses c1aims corresponding with children's possibilities and also with norms of Common European Pramework: Learning, Teaching, Assessment (CEF). Secondly emphasises often neglected communication character of language in the c1asswork. Pupils do not leam language components apart and without context. On the contrary they acquire complex conversation situations and phrases of foreign language in order to be able to communicate verbally and in writing at the soonest. Thirdly, in the...