Original title:
Neřečově oromotorická cvičení
Translated title:
Non-speech Oro-motor Exercises
Authors:
Šulistová, Monika ; Housarová, Blanka (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato rigorózní práce je věnována vytvoření uceleného pohledu na neřečově oromotorická cvičení. Práce nabízí a upozorňuje na důležitost rozvoje motorických dovedností v orofaciální oblasti pomocí neřečově oromotorických cvičení, dříve než se přistoupí k vlastní nápravě artikulace. Tato skutečnost bývá často přehlížena. Logopedická náprava je pak neúspěšná, nebo je předčasně ukončovaná. Práce je členěna do sedmi kapitol. V prvních dvou kapitolách se zabývám teoretickým vymezením základních pojmů, analýzou dostupné české a zahraniční literatury, hledala jsem terapeutické přístupy. Třetí kapitola se zabývá zvukovou stránku řeči. Čtvrtá kapitola rozebírá řeč z pohledu pohybového výkonu a jeho řízení centrálním nervovým systémem. Pátá kapitola je věnována přehledu vývoje oromotorických dovedností u dětí. Šestá a sedmá kapitola je vlastní experiment-ověření efektivity neřečových oromotorických cvičení a jejich vztahu k rozvoji řeči. Hlavním cílem této práce bylo vytvoření "Souboru cvičení rozvoje neřečově oromotorických dovedností pro děti 4 - 7leté".The disertation deals with forming a unit view of Oral - Motor Speech Exercises. It ofers and revers to the importace of the motoric skill development in the orafacial area with help of Oral - Motor Speech Exercises, before addresing the articulation remedy proces itself. The latter fact is often neglegted. The speech therapy recovery is failing then, or it gets prematurely terminated. The dissartation is organised in seven chapters. The first two chapters deal with a theoretical delimination of the basic concepts and an analysis into the Czech and overseas technical literature available including a selectrion of therapeutic approaches. The third chapter analyses the anatomy of the orofacial system in speech therapy. The fourth chapter scrutinizes the speech from the point of view of the motoric performance and its control by the central nervous system. The fifth chapter reviews oral - motoric skill development.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/36041