Original title:
Genderové rozdíly v komunikačních a manažerských dovednostech
Translated title:
Gender differences in communication and managerial skills
Authors:
Šmardová, Monika ; Horáková Hoskovcová, Simona (advisor) ; Wagnerová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V současnosti existuje celá řada výzkumů zkoumajících genderové rozdíly v mnoha aspektech. Tato práce se zabývá rozdíly mezi muži a ženami v komunikačních a manažerských dovednostech, které lze získat metodou Development centra, kde se projevují ve stylu vedení podřízených a ve fungování jedince v týmu. V teoretické části práce jsou zmíněny základní pojmy a východiska genderové problematiky, dále je pozornost věnována genderovým rozdílům v komunikaci a stylech vedení. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, zda jsou rozdíly mezi muži a ženami v komunikaci a stylech vedení v následujících kategoriích: dominance/direktivita, zaměření na cíl, pozitivní motivace, negativní motivace a nejistota. K tomuto účelu byly použity kvalitativní i kvantitativní metody. Výsledky neprokázaly žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma pohlavími v těchto kategoriích, prokázal pouze statisticky významnou souvislost některých kategorií.There exist a significant number of research works today analyzing gender differences from many different aspects. This paper deals with differences exhibited by men and women in the area of communication and managerial skills that are found by the Development Centre Method, where these differences are expressed by the style in which a person leads ones subordinates and by how an individual functions in a team. The theoretical part of the paper presents basic terms and principles of the gender issue. Furthermore, it looks at gender differences in communication and leadership styles. The aim of the undertaken research was to find out whether differences between men and women in communication and leadership styles exist in the following categories: dominance/directivness, goal-orientation, positive motivation, negative motivation, uncertainty. For the purpose of this analysis, both qualitative and quantitative methods were used. The results did not prove a statistically significant difference between the two sexes in all the aforementioned categories, but only some of them.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21401