Název:
Návrh pracovních listů pro vyučování algebraických výrazů s podporou počítače na ZŠ
Překlad názvu:
The Suggestion Of Working Lists For Teaching Algebraic Terms With The Support Of A Computer For Pri- mary Schools
Autoři:
VOŠMIKOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Zadání práce zní Návrh pracovních listů pro vyučování algebraických vý- razů s podporou počítače na základní škole. Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. V první jsem se zabývala pod- porou počítače na základní škole a teoretickými otázkami k danému tématu. V druhé části jsem vypracovala manuál pro učitele k vytvořenému programu. Třetí část tvoří samotný program (Počítačová hra - Mathhill na výuku algebraických výrazů na ZŠ). Program se skládá ze čtyř samostatných částí. Celý program je vytvořen v zimním prostředí hor. Nejprve se objeví menu, které je rozcestníkem k ostatním hrám. Žáci si vyberou z odkazů podle svého uvážení nebo podle probíraného učiva. Všechny hry jsou animovány stejným způsobem, liší se pouze obsahem a úkoly, které žáci řeší. Žáci plní jednot- livá zadání a podle správnosti výsledků postupují na vrchol hory. Jestliže je výsledek chybný, program žáky nepustí dále. U většiny úkolů mohou žáci využít nápovědy v pravém horním rohu programu. Jeden odkaz v programu neplní funkci hry, je od ostatních odlišný. Jedná se o odkaz na animace alge- braických vzorců, který nás dovede do prostředí zimní chaty, jejíž vybavení směruje na jednotlivé animace vzorců. První část je počítačová hra Opakování, žáci si zopakují operace s čí- selnými výrazy a oživí si zde pojem algebraický výraz. Druhá je počítačová hra Počítáme s výrazy, kde žáci postupně počítají zadané příklady na úpravu, sčítání, odečítání, násobení a dělení výrazů. Poslední herní částí jsou Lomené výrazy, kde žáci pracují stejným způsobem, dokud nevystoupají na konec hory. Tyto hry jsou odděleny, učitelé je mohou tedy používat samo- statně. Jednotlivé hry jsou doplněny nápovědou, kdyby si žáci nevěděli rady. Poslední část programu tvoří animace algebraických vzorců, zde jsem animo- vala jednotlivé geometrické konstrukce algebraický vzorců, které se děti učí na základní škole. Animace mohou sloužit pro podporu výuky. V poslední části práce jsem program na CD vyzkoušela na základní škole a výsledky zdokumentovala a vyhodnotila.The assignment for this thesis is called {\crqq}The Suggestion Of Working Lists For Teaching Algebraic Terms With The Support Of A Computer For Pri- mary Schools{\crqq}. The thesis is divided into four main chapters. In the first chapter I was focused on the support of a computer at a primary school, and with the theoretical issues connected with this topic. In the second part I created a manual for teachers for the program I created. The third part consists of the program itself (A computer game called Mathhill for teaching the algebraic terms at primary schools). The program consists of four individual parts. The whole program is set as a winter scene from the mountains. A menu comes up first, which is the link to the other games. The pupils choose from the links according to what they want, or according to the matter being studied. All games are animated in the same way; the only difference is the subject and the assignments that the pupils solve. Pupils fulfil the individual assignments and according to the success of their results they continue up the mountain. If the result is wrong the program does not let them go further until they get it correct. With most of the assignments pupils can use the help in the upper right corner. One link in the program doesn{\crq}t fulfil a function of the game, this link differs from the others. This one directs us to an animation of algebraic formula, which leads us to a winter mountain chalet, the equipment of which directs us into the individual animation. The first part is a computer game called {\crqq}Repetition{\crqq}; the pupils re- peat operations with numerical terms and they freshen up on the word alge- braic expression. The second part is a computer game called {\crqq}Counting With Expressions{\crqq}; pupils count examples for simplification, adding, subtracting, multiplying, and dividing of the expressions. The last game part is called {\crqq}Slashed Expressions{\crqq}, where the pupils work in the same way until they re- ach the top of the mountain. These games are divided; therefore the teachers can use them separately. The games are equipped with the help section in case the pupils need it. The last part of the program consists of the animation of the algebraic formula. In this part I animated the individual geometrical constructions of algebraic formula that children learn at primary school. The animation can serve to support the lessons. In the last part of my work I tested the CD at a primary school and I documented and evaluated the results.
Klíčová slova:
animace; počítače ve výuce; počítačem podporovaná výuka; animation; computer in education; computer-aided instruction Citace: VOŠMIKOVÁ, Markéta. Návrh pracovních listů pro vyučování algebraických výrazů s podporou počítače na ZŠ. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/6374