Original title:
Dotěrné obtěžování jako skutková podstata nekalé soutěže
Translated title:
Marketing harassment as the facts of unfair competition
Authors:
Opitzová, Nika ; Patěk, Daniel (advisor) ; Liška, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] DOTĚRNÉ OBTĚŽOVÁNÍ JAKO SKUTKOVÁ PODSTATA NEKALÉ SOUTĚŽE Abstrakt Tato diplomová práce s názvem "Dotěrné obtěžování jako skutková podstata nekalé soutěže" se zabývá právní úpravou dotěrného obtěžování, která byla nově zavedena zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, jako zákonná skutková podstata nekalé soutěže. Tato skutková podstata postihuje fenomén, se kterým se v dnešní době setkáváme stále častěji, a tím je nevyžádaná reklama. Zakotvení dotěrného obtěžování lze považovat za pozitivní krok především z toho důvodu, že chrání soukromí osob. Samotnou formulaci v zákoně již tak kladně hodnotit nelze. Cílem této práce je nejen podrobné rozebrání a analýza samotného dotěrného obtěžování, zhodnocení jeho pozitiv a negativ, ale rovněž jeho porovnání s úpravou obdobné problematiky, kterou najdeme v právních předpisech a samosprávných předpisech (konkrétně v Kodexu reklamy), a nastínit možné změny této skutkové podstaty z pohledu de lege ferenda. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola obsahuje stručnou charakteristiku nekalé soutěže, neboť dotěrné obtěžování je její součástí. V této kapitole je nastíněn základní přehled vývoje právní úpravy nekalé soutěže a uvádí krátké pojednání o cílech a důvodech její regulace. Druhá kapitola je soustředěna na generální klauzuli proti nekalé soutěži, protože...MARKETING HARASSMENT AS THE FACTS OF UNFAIR COMPETITION Abstract This master's thesis titled "Marketing harassment as the facts of unfair competition" focuses on the legal regulation of marketing harassment, which was introduced by Act No. 89/2012 Sb, Civil Code. This Act lays out what is considered the statutory facts of unfair competition. These particular facts concern the phenomenon of unsolicited advertising that is unprecedently common in present-day society. The establishment of the institute of "marketing harassment" in the new Czech Civil Code can be considered a positive measure taking into account that its purpose is to protect the privacy of a legal entity. However, the very formulation of marketing harassment in the abovementioned Act can hardly be judged as a distinctively positive one. The objective of this thesis is not only a detailed analysis of marketing harassment itself and evaluation of its positives and negatives, but also a comparison with the regulation of similar issues found in other regulations as well as self-governing regulations (specifically in the Code of Advertising). The attempt to outline possible changes in these facts in terms of de lege ferenda is an integral part of this thesis. The thesis is divided into five chapters. The first chapter contains a brief overview of...
Keywords:
consumer; marketing harassment; unfair competition; dotěrné obtěžování; nekalá soutěž; spotřebitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97710