Original title:
Řízení obchodních procesů v automobilovém průmyslu
Translated title:
Management of business processes in automobile industry
Authors:
BAMBASOVÁ, Jitka Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Pojem obchodní procesy v sobě zahrnuje mnoho činností. Bakalářská práce je proto zpracována na základě Porterova modelu, který je použit jako schéma při pohledu na vybraný podnik. Dura Blatná vyrábí komponenty pro světově známé a uznávané automobilové společnost jako Ford, Audi, BMW, VW, ale také pro tuzemského největšího výrobce vozů Škoda Auto Mladá Boleslav. Podnik využívá moderní technologie, zavádí moderní způsoby řízení a je zaměřen na týmovou práci. Vyrábí ve vysoké kvalitě a je šetrný k životnímu prostředí. Automobilový průmysl patří k odvětvím s velmi ostrou konkurencí. Proto Dura samozřejmě má současné konkurenty a lze očekávat určité ohrožení od potenciální konkurence. Přesto má podnik silnou pozici na trhu. V případě výroby karosářských komponentů nelze hovořit o substitutech a komplementech v pravém slova smyslu. Zákazníci si často diktují požadavky a mají tak značnou vyjednávací sílu. Podnik má celou řadu dodavatelů. Část odběratelsko{--}dodavatelských vztahů v podniku určuje mateřská společnost v Německu v Plettenbergu. Navrhované zlepšení se týká zavedení komunikace prostřednictvím EDI ve více odběratelsko{--}dodavatelských procesech. Zcela jistě tento typ komunikace přinese řadu pozitiv, především rychlejší, přesnější a efektivnější procesy, následované zvýšenou konkurenceschopností podniku. The Concept of business processes includes many activities. Therefore is this bachelor thesis based on Porter{\crq}s model principle, which is used as a point of view how to look at chosen company. The Company ``Dura Blatná{\crqq} produces components not only for world known and acknowledged marks as Ford, Audi, VW, BMW, but also for the biggest Czech car producer ``Škoda Auto Mladá Boleslav{\crqq}. The Dura Blatná company applies modern technologies, implements modern methods of management and is directed to team working. It produces high quality goods and is sparing on the environment. Automobile industry belongs to a branch with very sharp competition. For that reason Dura has of course present competitors and its certain to expect endanger of potential competition. In spite of that, this company has a strong position on the market. If we look at the production of car body components, it is not possible to speak about substitutes and complements in proper sense of the word. Customers often dictate their own demands and have considerable strength in the negotiations. The Company has whole row of suppliers. A part of consumers-suppliers relations determines the mother company in Germany in Plettenberg. Proposed improvement concerns establishing the communication by means of EDI in more consumers{--}suppliers processes. It is quite certain, that this type of communication brings a row of benefits, first of all quick and more exact and efficient processes, followed by increased competition ability of the company.
Keywords:
automobile industry; EDI; processes; automobilový průmysl; EDI; procesy Citation: BAMBASOVÁ, Jitka. Řízení obchodních procesů v automobilovém průmyslu. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9182