Original title:
Divadelní představení pro děti předškolního věku
Translated title:
Theatre performance for children of preschool age
Authors:
Řemínková, Michaela ; Marušák, Radek (advisor) ; Holemá, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Divadelní představení pro děti předškolního věku Diplomová práce 2012 Stěžejním tématem diplomové práce jsou divadelní představení pro děti. Konkrétněji se zaměřuje na mládež předškolního věku. Část teoretická nastiňuje základní divadelní pojmy. Zohledňuje osobnost dítěte předškolního věku, jeho rozvoj a vliv divadla na dětskou psychiku. Praktická část obsahuje výzkumné šetření, které vychází z výpovědí učitelek mateřských škol v porovnání s odpovědi rodičů dětí této věkové skupiny. Snahou je zmapovat názory týkající se důležitosti divadelních představení, jakožto součástí dětského života. Nezbytnou součástí diplomové práce jsou videozáznamy z divadelních představení zaměřující se na dětského diváka jako konzumenta divadelních představení v přítomnosti členů rodiny, či mateřské školy. Cílem je poukázat na využívání divadelních představení, navštěvovaných dětmi předškolního věku, nejen jako součást výchovně vzdělávací činnosti v mateřské škole, ale také výchovné péče v rodině. Klíčová slova: divadlo, divadelní představení, dětský divák předškolního věku, pohádkaTheatre performance for children of preschool age Thesis 2012 The central themes of the thesis are theater performances for children. Specifically focuses on young preschool children. Theoretical part outlines the basic terms of theater. It takes into account the personality of preschool age child, its development and influence of theater on children's psyche. The practical part contains the research, based on the testimony of teachers in kindergartens, compared with the responses of parents of children in this age group. The aim is to explore views on the importance of theater as a part of children's lives. Essential parts of the thesis are videos of performances focusing on the child spectator as performance consumer in the presence of family members, or kindergarten. More specifically the aim is to highlight the use of theatrical performances, attended by children of preschool age, not only as part of educational activities in kindergarten, but also nurture in the family. Keywords: theater, theater performance, preschool spectator, fairy tale
Keywords:
fairy tale; preschool spectator; theater; theater performance; divadelní představení; divadlo; dětský divák předškolního věku; pohádka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46474