Original title:
Grafy v didaktice matematiky
Translated title:
Graphs in didactics of mathematics
Authors:
Lacková, Kateřina ; Hejný, Milan (advisor) ; Jirotková, Darina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má experimentální charakter s možným výstupem do učitelské praxe. Zabývá se aplikací teorie grafů do didaktiky matematiky. Stručně představuje různé typy úloh využívající teorie grafů a detailněji se zaměřuje na využití tzv. rovnicového šipkového grafu pro žáky mladšího školního věku. Těžištěm práce je experiment realizovaný ve 2. ročníku ZŠ. Experiment je popsán a analyzován. Hlavní pozornost je věnována řešitelským strategiím žáků. Získané výsledky je možné aplikovat ve vyučování nejen ve 2. ročníku.Thesis is of an experimental kind with the possible application to ordináty education. It deals with the implementation of graph theory into education. Using graphs theory it presents briefly different a set of problems and particularly elaborate so called equation-arrow graph aimed to early graders. The core of the thesis is experiment done with second graders. Experiment is described and analyzed. The main concern is given to solving strategies of pupils. The obtained results might be applied to education not only in grade 2.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32727