Original title:
Porozumění číslu u dětí v první třídě základní školy
Translated title:
Number sense among children in first grade of elementary school
Authors:
Veselá, Martina ; Strnadová, Iva (advisor) ; Mlčková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Celá práce je pohledem na úroveň porozumění číslu u dětí v první třídě základní školy. Úvodní část je věnována obecnému přehledu souvisejících témat, tedy úrovni kognitivních funkcí v době nástupu dítěte do základní školy, shrnutí odborných termínů vztahujících se k matematickým schopnostem a zachycení vývoje matematických schopností v první třídě základní školy. Praktická část se věnuje u nás relativně novým tématům v oblasti matematických schopností. Pod záštitou výzkumu probíhajícího na australské univerzitě v Sydney jsem se pokusila zmapovat úroveň porozumění číslu u dětí na začátku školní docházky, jejich strategie při řešení úkolů a také míru jejich úzkostnosti v matematice. Dalším výstupem je zjištění závislosti mezi výsledky testu rozumových schopností, testu porozumění číslu a míry úzkostnosti v matematice. Závěr práce se soustředí na doporučení pro rozvoj matematických schopností u dětí před nástupem do školy. Dílčím výstupem jsou také překlady dvou výzkumných nástrojů. Klíčová slova: porozumění číslu, úzkostnost v matematice, matematické schopnostiThe whole thesis has been the view on the level of the understanding to the number among children at first grade of the elementary school. The beginning part focuses on the general summary of the points related to the main subject. This means the developing of cognitive functions at the time when children start attending school, summary of the technical terms connected with mathematical abilities and describing the development of the mathematical abilities at the first grade. The research applies to the topics in the field of mathematical abilities, which are relatively new in the Czech Republic. I tried to describe the number sense among children at the first grade, their strategies during solving the tasks and also to describe the measure of their math anxiety. Another outcome is finding out the dependence of results of the powers of intellect test, number knowledge test and the math anxiety measure. My research was realized under the patronage of the research realized at the Australian University, Sydney. The conclusion of the thesis focuses on the suggestions how to support the children's mathematical abilities development before they start attending school. The translation of two research methods is also the partial result. Key words: number sense, math anxiety, mathematical abilities
Keywords:
math anxiety; mathematical abilities; number sense; matematické schopnosti; porozumění číslu; úzkostnost v matematice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49537