Original title:
Zařazení rytmických forem do výuky tělesné výchovy na prvním stupni škol v Českých Budějovicích
Translated title:
The inclusion of the rhythmical forms in physical education at primary school in České Budějovice
Authors:
BROMOVÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo zjištění stavu zařazování výuky tanců a rytmických forem do hodin tělesné výchovy na prvním stupni základních škol. Předmětem výzkumu byl vztah žáků k pohybové aktivitě s hudebním doprovodem. Výzkumným souborem bylo 158 žáků druhých tříd ze třech základních škol v Českých Budějovicích. Použitou výzkumnou metodou byl dotazník. Výsledky potvrdily předpoklad, že zařazení rytmických forem do výuky tělesné výchovy je málo frekventované, přestože rytmické formy jsou zaneseny v kurikulech. Stav se lišil na jednotlivých školách, dokonce i v jednotlivých třídách. Výzkum prokázal, že jen necelá polovina z žáků druhých tříd navštěvuje pohybový, sportovní, či taneční kroužek. Tato práce stručně poukázala na problematiku využívání hudebního doprovodu při výuce.The aim of the graduation thesis was finding out the inclusion of dances and rhythmical forms in physical training lessons at primary school level. The research field was pupil´s relation to doing exercise accompanied by music. The resource file was 158 pupils of the second class of primary schools in České Budějovice. The research method was a questionnaire. The results file confirmed the presumption that the inclusion of rhythmical forms in physical education is not frequent, although the rhythmical forms are included in curriculum. The results were different in each school and even in each class. The research proved that only a half of pupils is a member of some physical, sport or dance interst group. This graduation thesis shortly reffered to the use of music accompaniment in education.
Keywords:
aerobic for children; children in the age of the first grade of primary school; dance; physical education with music; rhytmic gymnastics; school physical education; děti mladšího školního věku; dětský aerobik; hudebně pohybová výchova; rytmická gymnastika; tanec; školní tělesná výchova Citation: BROMOVÁ, Kristýna. Zařazení rytmických forem do výuky tělesné výchovy na prvním stupni škol v Českých Budějovicích. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10815