Original title:
Žánr teenagerovských filmů se zaměřením na prvky sebereflexivity žánru
Translated title:
Teen movies and self-reflection of genre
Authors:
Kárná, Michaela ; Štechová, Markéta (advisor) ; Hladík, Radim (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Žánr teenagerovských filmů se zaměřením na prvky sebereflexivity žánru." zkoumá na příkladu dvou amerických filmů pro mládež, Deník princezny a Hunger Games, jestli a jak se tento žánr vyvíjí a jaký vliv na tento vývoj mohou mít prvky sebereflexivity žánru. Spojuje tezi z literární vědy, která tvrdí, že sebereflexivní prvky jsou prostředkem vývoje žánru a výzkum popkulturních mediálních obsahů tak, jak k nim přistupují mediální studia. K analýze filmů používá tematickou a narativní analýzu. Teoretická část práce je tvořena přehledem soudobého sociologického pojetí dospívání a adolescence, přehledem vývoje žánru hollywoodských filmů pro mládež od jeho vzniku v 50. letech 20. století až po současnost, shrnutím pojetí sebereflexivity jako prvku vývoje žánru a také shrnutím projevů sebereflexivity ve filmu jako médiu. Výzkumná část je tvořena tematickou a narativní analýzou zkoumaných filmů a vztažením nalezených jevů k principu sebereflexivity žánru.Diploma thesis "Teen movies and self-reflection of genre." examines if and how the principle of self-reflection of genre is influencing the genre of teen movies and its development. It is based on the theoretical concept from literary theory that sees self-reflection as a means of development and evolution of genre. The research is based on two American teen movies, Princess Diaries and Hunger Games. It employs the use of qualitative research methods, thematic analysis and narrative analysis. Theoretical section of this thesis resumes current sociological concepts of youth and adolescence, the development of American teen movies, the concept of self-reflection as an instrument for development and transformation of genre and ways in which self-reflexion is portrayed or included in cinema. The empirical part constitutes of thematic and narrative analysis of examined films and of comparing found issues with the principle of self-reflection of genre
Keywords:
American; film; genre; qualitative; research; Self-reflexion; youth; americký; film; kvalitativní; mládež; Sebereflexivita; výzkum; žánr
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75821