Original title:
Point of view: David Lynch a intertextualita
Translated title:
Point of View: David Lynch and Intertextuality
Authors:
Suchnová, Silvie ; Švantner, Martin (advisor) ; Hájek, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Point of view: David Lynch a intertextualita se zabývá tvorbou amerického filmového režiséra Davida Lynche, na niž pohlížíme z hlediska intertextuality. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem manipuluje David Lynch s intertextualitou ve svých filmech Wild at Heart a Lost Highway, a jaké další prostředky používá k docílení specifické atmosféry svých filmů. Tvrdíme, že Lynchovo dílo nelze jednoznačně interpretovat a pokusíme se ukázat, že každé z několika uvedených points of view může být správné.The theme Point of View: David Lynch and intertextuality of this master thesis deals with the work of American film director David Lynch, which we view in terms of intertextuality. The aim is to show how David Lynch manipulates with intertextuality in his films Wild at Heart and Lost Highway and what other means he uses to achieve the specific atmosphere of his films. We say that it is impossible to unambiguously interpret Lynch's work and we will try to show that every of various points of view can be correct.
Keywords:
David Lynch - intertextuality - auteur theory - the death of the author - point of view - narratology - cult film - psychoanalysis; David Lynch - intertextualita - autorská teorie - smrt autora - point of view - naratologie -kultovní film - psychoanalýza
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/42652