Název:
Jazyk a styl české bulvární publicistiky
Překlad názvu:
The Language and Style of Czech Tabloid Press
Autoři:
KOVANDOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce na téma {\clq}Jazyk a styl české bulvární publicistiky` se věnuje jazykovým, grafickým a ideografickým prostředkům současných bulvárních deníků (Aha!, Blesk, ŠÍP). Cílem této diplomové práce je tyto prostředky vyhledat a zhodnotit. Práce vychází z rozboru jazykového materiálu nashromážděného během jednoho roku (od prosince 2007 do listopadu 2008). Tato diplomová práce je zaměřena na titulky, jejich typy a funkce v textu, výběr fotografií ve vztahu k informacím a témata typická pro bulvární tisk. Podstatná část práce je věnována lexikálním prostředkům jako jsou přirovnání, personifikace, metafora, aluze, hodnotící adjektiva, frazeologismy, expresivně zabarvená slova, neologismy, cizí slova apod. a jejich hodnocení z hlediska vhodnosti užití. V úvodní části práce je vysvětlena terminologie týkající se publicistiky a také je zde stručná historie bulvárního zpravodajství. Práce není členěna na část teoretickou a praktickou, praktická část s příklady následuje vždy po teoretickém výkladu. K vlastnímu členění práce slouží jednotlivé kapitoly a podkapitoly.The diploma thesis `The Language and Style of Czech Tabloid Press{\crq} explores verbal, graphic and ideographical devices used in the present tabloid press (Aha!, Blesk, ŠÍP). The aim of this diploma thesis is to find and evaluate these language devices. The thesis is based on the analysis of language material collected over the period of one year, from December 2007 to November 2008. It deals with the headlines, their types and functions in the text, with the selection of the photographs in relation to the information presented, and with the themes which are typical of the tabloid press. The main part of the thesis analyses lexical units (such as a parable, a personification, a metaphor, an allusion, evaluative adjectives, set expressions, expressive words, neologisms, loan words etc.) and evaluates them in term of their suitability. The introductory part of the thesis contains explanation of terminology and a brief history of tabloid press. The thesis is not divided into a separate theoretical and practical part; instead each chapter contains theoretical explanation followed by authentic examples illustrating the point. Citace: KOVANDOVÁ, Kateřina. Jazyk a styl české bulvární publicistiky. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10457