Název:
Sňatek frašky a hra ideí ve hrách Toma Stopparda Jumpers a Travesties
Překlad názvu:
Marriage of farce and the play of ideas in Tom Stoppard 's Jumpers and Travesties
Autoři:
Navarová, Markéta ; Higgins, Bernadette (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The diploma thesis focuses on Stoppard's combination of high and low genres, which Stoppard describes as the perfect marriage of the play of ideas and farce. On the grounds of several of Stoppard's plays, a general consideration of his dramatic work and definitions of the genres farce and the play of ideas, this detailed analysis of two of Stoppard's major plays Jumpers and Travesties shows a combination of the characteristic elements of these genres. The aim is to identify elements of farce and the play of ideas separately, evaluate their balance individually in Jumpers and Travesties and at the same time find similarities and differences between the original genres and Stoppard's interpretation, thus the combination of them. In the conclusion the author discusses the pros and cons of such a combination of genres and the possible motivation that led Stoppard to put together seriousness and frivolity.Práce je zaměřena na Stoppardovo spojení vysokého a nízkého dramatického žánru, které Stoppard nazývá dokonalým sňatkem mezi hrou idejí a fraškou. Na pozadí několika Stoppardových her, obecnějšího rozboru jeho dramatického díla jako celku a definice původních žánrů hra idejí a fraška, tato práce detailně analyzuje Stoppardovy hry Skokani a Travestie, do kterých se kombinace těchto žánrů výrazně promítá. Smyslem práce je oddělit vážné a humorné prvky ve Skokanech a Travestiích , zhodnotit jejich vyváženost v těchto hrách jednotlivě a zároveň najít podobnost a rozdíly mezi původní hrou idejí, fraškou a Stoppardovou interpretací kombinace těchto dvou žánrů. V závěru se práce věnuje podnětům, které Stopparda vedly propojení vysokého a nízkého žánru, tedy vážnosti a frivolity, jež na první pohled působí neslučitelně.