Original title:
Úroveň slovní zásoby u dyslektiků na začátku 3 třídy základní školy
Translated title:
The level of vocabulary among 3rd class primary school dyslectic pupils.
Authors:
VAŇOUSOVÁ, Iva Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá úrovní slovní zásoby u dyslektiků na začátku třetího ročníku základní školy. Vymezuje pojem řeč, komunikace, jazyk a jazykové roviny. Poukazuje na vztah myšlení a řeči. Zabývá se ontogenezí řeči a uvádí testy pro vyšetřování řeči. Zabývá se specifickými poruchami učení a vztahem specifických poruch učení a řeči. Zjišťuje dovednost dyslektických žáků vyprávět podle dějového obrázku a pomocí Testu verbálního myšlení Jaroslava Jiráska zjišťuje úroveň slovní zásoby. This graduation theses deals with a level of dyslexics` vocabulary at the beginning of the 3rd class at primary school. It defines a notion of speech, comunication and language level. It points to relation of thought and speech. It deals with ontogenesis of speech and mentions tests for examination of speech. It treats of specific disorders of learning and speech. It finds out dyslexic pupils` abilities to tell according to a scenic picture and end-point analysis informs about exploitage of part sof speech by pupils. By the help of Test of verbal thought by Jaroslav Jirásek it finds out level of vocabulary.
Keywords:
comunication; dyslexic; speech; dyslexie; komunikace; řeč Citation: VAŇOUSOVÁ, Iva. Úroveň slovní zásoby u dyslektiků na začátku 3 třídy základní školy. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10010