Original title:
Nadané děti a přístupy k nim
Translated title:
Gifted children and relationship to them
Authors:
ŠIMEČKOVÁ, Šárka Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na nadání a metody jeho rozvíjení. V úvodu práce jsou vysvětleny základní pojmy (nadání, jeho formy, talent,{\dots}), následně způsoby odhalování a rozpoznávání nadaného jedince, druhu nadání a typických znaků nadání. Dále jsou zmíněny přístupy ve vzdělávání nadaných dětí a způsob určení vhodné metody práce pro konkrétního jedince. V praktické části práce jsou tyto přístupy a metody posuzovány na základě reálného využití a využívání v praxi. Podkladem pro toto posouzení je hodnocení učitelů a rodičů žáka. Informace získané výzkumnou činností jsou porovnávány s údaji uvedenými v teoretické části práce.The thesis is focused on talents and methods to deal with them. The basic terms (gifts, their types, talent etc.) are explained at the beginning of the work, followed by methods of detection and recognition of individual talent, types of talent and specific groups of talented individuals. Furthermore, there are mentioned approaches in educating gifted children and ways to choose appropriate method for specific individuals. In the practical part of this thesis, these approaches and methods are judged on the basis of realistic usage and use in practice. The basis for this judgement is the evaluations of the teachers and the parents. The information acquired by research work is compared with conclusions of the theoretic part.
Keywords:
developement of talent; educating gifted children; gifted child; individual approach of teacher; talent; individuální přístup učitele; nadané dítě; nadání; rozvoj nadání; vzdělávání nadaných žáků Citation: ŠIMEČKOVÁ, Šárka. Nadané děti a přístupy k nim. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9826