Original title:
Vliv vedení praxe studentů ZSF na postoj sestry mentorky k poskytování ošetřovatelské péče.
Translated title:
Effect of supervising students of Healthy and social faculty to mentor´s nurse attitude at offer nursing care.
Authors:
SOUKUPOVÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je soustředěna na vliv vedení studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích na postoj sestry mentorky k poskytování ošetřovatelské péče. Teoretická část nás seznamuje v první kapitole s pojmem sestra, jaké jsou její funkce, role, postoje, kdo je to sestra školitelka a co obsahuje pilotní certifikovaný kurz. Další čtyři kapitoly jsou zaměřeny na osobnost supervizora, problematiku supervize, učitele a jeho netradičních rolí a na didaktické schopnosti mentora. Oblast didaktických schopností mentora je rozdělena na oblast vzdělávání, diagnostiky studentů, na výukové cíle a formy výuky. Šestá část nás informuje o mentorovi klinické praxe studentů, o jeho úloze v klinické praxi, o hodnocení a zpětné vazbě a o mentorství jako obohacení práce sester. Sedmá kapitola teoretické části nás seznamuje s oblastí komunikace jako nedílné součásti vedení studentů při praxi a v poslední části jsme se zaměřili na problematiku ošetřovatelství založené na důkazech. Cílem naší diplomové práce bylo zjistit, jaký vliv má vedení studentů při praxi na postoj sestry mentorky k poskytování ošetřovatelské péče a jak studenti hodnotí poskytování ošetřovatelské péče sestrou mentorkou. Z výsledků kvantitativního výzkumného šetření, prováděného pomocí dotazníkové metody vyplývá, že můžeme potvrdit hypotézu č. 1, že studenti vnímají provádění činností od sestry mentorky jako vzor pro svou budoucí praxi. Dále můžeme potvrdit hypotézu 3, že studenti si myslí, že sestra mentorka chápe smysl správného zápisu informací do ošetřovatelské dokumentace a také můžeme potvrdit hypotézu 2, že studenti zastávají názor, že sestra mentorka vede efektivnější komunikaci než ostatní směnové sestry. Prostřednictvím odpovědí na položené výzkumné otázky jsme kvalitativním šetřením zjišťovali postoje sester mentorek k poskytování ošetřovatelské péče. Ze šesti dotázaných sester mentorek čtyři považují mentorství jako znalostní přínos v oblasti komunikace s lidmi, dále pro čtyři sestry mentorky je mentorství podnět k rozvoji jejich odborných znalostí a pro čtyři sestry mentorky by byly ochotny zavádět nové poznatky do praxe a poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s EBN. Poznatky získané při zpracování této práce mohou posloužit jako rada a pomoc studentům, kteří se chystají na vykonávání ošetřovatelské praxe na klinické pracoviště, sestrám, které již vykonávají nebo se připravují na výkon funkce mentorka klinické praxe, tak jistě všem, kteří se o této problematice chtějí dozvědět více informací a pochopit funkci mentora klinické praxe studentů. This diploma thesis is focused on the influence of teaching students of the Faculty of Health and Social Studies of the University of South Bohemia in Czech Budejovice on a mentor nurse´s attitude to nursing care provision. In the first chapter of the theoretical section the term nurse is introduced, and it is dealt with her duties, roles, attitudes, it is explained who a mentor nurse is and what topics a pilot certified course contains. The next four chapters are focused on a supervisor´s personality, supervision issues, teachers and their non-traditional roles and the didactic skills of a mentor. The description of a mentor´s didactic skills is divided into education, student diagnostics, teaching goals and classroom practices. The sixth part deals with student clinical practice mentors, their role in clinical practice, assessment and feedback and mentorship as an advancement of nurses´ work. The seventh chapter of the theoretical section introduces the issue of communication as an integral part of nursing practice teaching and in the last section we have focused on the issue of evidence-based nursing. The aim of this thesis was to investigate the impact of nursing practice teaching on a mentor nurse´s attitude to nursing care provision and students´ evaluation of a mentor nurse´s achievements in nursing care provision. The outcomes of the quantitative research, conducted by using a questionnaire method, confirm the hypothesis 1 suggesting that students regard mentor nurses´ nursing procedures as standards for their future practice. We can also confirm the hypothesis 3 suggesting that students believe that a mentor nurse considers the correct information registration into nursing documentation as necessary, and also the hypothesis 2 suggesting that students believe that a mentor nurse can communicate more effectively than other staff nurses was confirmed. Mentor nurses´ attitudes to nursing care provision were identified by using qualitative investigation by asking research questions. Out of the six nurses interviewed, four mentor nurses consider mentorship as knowledge contribution to the field of communication with people, four mentor nurses consider mentorship as stimulation for improving their own expertise, four mentor nurses would be willing to introduce new knowledge into practice and provide nursing care in accordance with the EBN. The knowledge gained form this research work may serve as a suggestion and aid for students planning to carry out clinical nursing practice at a clinic, for nurses who have been working or have been preparing to work as clinic mentor nurses, and certainly for all of those who wish to learn more on this issue and to understand the mentor nurse job.
Keywords:
mentor nurse; mentorship; nursing care; practice management; practice teaching; student; supervision; mentorství; ošetřovatelská péče; praktická výuka; sestra mentor; student; supervize; vedení praxe Citation: SOUKUPOVÁ, Kristýna. Vliv vedení praxe studentů ZSF na postoj sestry mentorky k poskytování ošetřovatelské péče.. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/16962