Original title:
Vzdělávací standard pro profesně zaměřenou výuku německého jazyka na vysokých školách s ekonomickou profilací
Translated title:
Educational Standards of Professional German Language Teaching at Universities Specializing in Economics
Authors:
Potocký, Tomislav ; Nečasová, Pavla (advisor) ; Höppnerová, Věra (referee) ; Kozáková, Věra (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Vzdělávací standard pro profesně zaměřenou výuku německého jazyka na vysokých školách s ekonomickou profilací AUTOR: Tomislav Potocký KATEDRA: Katedra germanistiky ŠKOLITEL: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. ABSTRAKT: Tématika předkládané disertační práce se váže k problematice transformace jazykového materiálu do podoby vzdělávacího standardu. Práce je členěna na teoretický a empirický oddíl. Hlavní problémové okruhy v teoreticky pojatých kapitolách představují: 1) lingvistické a lingvodidaktické souvislosti postavení odborného a profesního (německého) jazyka, 2) aplikace teorie jazykového managementu na podmínky firem v ČR, 3) pedagogické aspekty procesů evropeizace, individualizace a standardizace jazykového vzdělávání v terciární sféře s ohledem na německý jazyk. Vlastním výzkumným záměrem empirického oddílu práce bylo na základě analýzy potřeb určit cíle a vzdělávací obsah standardu profesně zaměřené vysokoškolské výuky německého jazyka na ekonomických fakultách podnikohospodářské profilace. K naplnění tohoto záměru byly formulovány následující hlavní cíle: 1) vymezit spektrum komunikativních činností v rámci základních řečových dovedností, 2) stanovit požadované komponenty komunikativní jazykové kompetence, 3) vymezit okruhy odborných a komunikačních témat pro jazykovou výuku. K dosažení těchto cílů...TITLE: Educational Standards of Professional German Language Teaching at Universities Specializing in Economics AUTHOR: Tomislav Potocký DEPARTMENT: Department of German Language SUPERVISOR: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. ABSTRACT: The topic of the dissertation thesis is related to the transformation of language materials into educational standards. The thesis is divided into the theoretical and empirical parts. The main focus of the theoretically conceived chapters is represented by the following topics: 1) linguistic and linguadidactic contexts of technical and professional (German) language, 2) language management theory and its application in the corporate world in the Czech Republic, 3) pedagogic aspects of the processes of Europeization, individualization, and standardization of language education in the tertiary sphere with focus on German language. Based on an analysis of needs, the research objective of the empirical part of the thesis is to determinate the educational goals and content of professionally focused tertiary German language teaching in faculties specializing in business administration. To achieve this goal, a questionnaire survey has been carried out among three groups of respondents - students, German language teachers, and potential employers. The final objective was to incorporate the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52944