Original title:
Možnosti a využití aktivizací v chemickém vzdělávání
Translated title:
Possibilities and application of activation in chemical education
Authors:
Zákostelná, Barbora ; Šulcová, Renata (advisor) ; Solárová, Marie (referee) ; Smrček, Stanislav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Možnosti a využití aktivizací v chemickém vzdělávání Mgr. Barbora Zákostelná Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2012 V posledním desetiletí dochází ke změně vzdělávacích kurikulárních dokumentů v České republice, které jsou propojeny s dokumenty Evropské unie. Struktura národního vzdělávání vychází z tzv. Lisabonského procesu, na kterém se Česká republika aktivně podílela již od samého počátku v r. 2000. Reformu nastartoval dokument Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (tzv. Bílá kniha), ze kterého později vznikl školský zákon (č. 561/2004 Sb.). Jednou z hlavních částí reformy je zavedení Rámcových vzdělávacích programů (RVP) do vzdělávání (od předškolního vzdělávání po vyšší střední vzdělávání). Na základě RVP vydávaných a schvalovaných MŠMT si každá škola vytváří svůj vlastní a jedinečný školní vzdělávací program (ŠVP). Právě ŠVP dává školám možnost se odlišit svým programem od ostatních škol podobného nebo stejného typu a připravit jedinečnou výuku. Výlučnosti a jedinečnosti lze dosáhnout i zapojením "moderní didaktické techniky", elektronických materiálů pro výuku a aktivizačních metod do výuky. Tento fakt se stal základem pro dotazníkové šetření, které tvoří výzkumnou část této práce. Dílčím cílem šetření bylo zjištění dostupnosti a využitelnosti technických a...Possibility and Use of Activation in Chemical Education Mgr. Barbora Zákostelná Faculty of Science, Charles University in Prague, 2012 In the last decade educational curricular documents in the CR interconnected with the European Union have being changed. The structure of national education comes out of so called Lisbon trial in which the Czech Republic has participated since 2010. Before this reform there was a document 'National Programme of Education in the Czech Republic' (so called White Book) from which the new education law (No. 561/2004 of legal code) originated. One of the main parts of the reform is introduction of General Educational Programme (RVP) in education (from pre-school education up to higher secondary education). On the basis of RVP published and endorsed by the Ministry of Education each school creates its own individual School Educational Programme (ŠVP). It is just the ŠVP what makes each school different from other schools with similar type of specialization and allows them to prepare a unique schooling. Uniqueness can be also achieved by using "modern didactical technology" electronic materials and activation methods of teaching. This fact has made a basis for the questionnaire survey that is a research part of this dissertation work. A partial aim of this work was to find...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41706