Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Vybrané fragmenty z děl představitelů německého idealismu o výchově a vzdělání (včetně J. J. Rousseaua jako jejich inspiračního zdroje v oblasti výchovy)
Original title:
Vybrané fragmenty z děl představitelů německého idealismu o výchově a vzdělání (včetně J. J. Rousseaua jako jejich inspiračního zdroje v oblasti výchovy)
Translated title:
The Choice Fragments from Works of Representatives of German Idealism Concerning to Upbringing and Education (and J. J. Rousseeau as their Inspiration Source for Upbringing Area)
Authors:
HÖLZEROVÁ, Libuše Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá pohledem německého idealismu na otázky týkající se výchovy a vzdělání. V 1. kapitole jsou popsány základní pojmy idea, idealismus, německý idealismus a dále následuje krátký vhled do myšlenek představitelů německého idealismu (Kant, Fichte, Schelling a Hegel). Dále se práce zaměřuje na oblast výchovy a vzdělání s hlavním akcentem na antické pojetí výchovy reprezentované Platónem a Aristotelem. Pro komparaci je uvedeno dílo Rousseauovo s jeho hlavním pedagogickým dílem Emil čili O vychování je srovnáván s Kantovým dílem O výchově. Ke konci jsou zařazeny Fichteovy a Hegelovy názory na výchovu a vzdělání. V poslední části nalezneme myšlenky současných filozofů. Hlavní zřetel je kladen na aktuálnost či použitelnost myšlenek německého idealismu pro dnešní pedagogickou oblast. The work deals with the view of Germany idealism on questions concerning to upbringing and education. Basic concepts such as idea, idealism, German idealism have been described in Chapter 1 and further a short aspect follows into ideas of representatives of German idealism (Kant, Fichte, Schelling and Hegel). Further the work is focusing in area of upbringing and education with main accent on antique conception of upbringing represented by Platon and Aristotel. For comparison Rousseau{\crq}s work is mentioned (with his main pedagogic piece Emile or On Education) in contrast to Kant{\crq}s work (About Pedagogy). Finally there are insert some opinions of Fichte and Hegel relevant to upbringing and education. In the last part of the work we can found some cogitation of present philosophers. The main regard is considered on topicality or usability of ideas of German idealism for contemporary pedagogic area.
Keywords:
education; German idealism; idea; pedagogy; philosophy; upbringing; filozofie; idea; německý idealismus; pedagogika; vzdělání; výchova Citation: HÖLZEROVÁ, Libuše. Vybrané fragmenty z děl představitelů německého idealismu o výchově a vzdělání (včetně J. J. Rousseaua jako jejich inspiračního zdroje v oblasti výchovy). České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9600