Original title:
Teorie a praxe středoškolského vzdělávání zrakově postižených v ČR
Translated title:
The theory and practice in secondary aducation of the visul disabled students in the Czech republic
Authors:
KŘÍŽ, Michal Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Zrakové postižení lze definovat jako absenci nebo nedostatečnost kvality zrakového vnímání. Také se dá říci, že zrakově postižení (někdy též ZP) nebo osoby se zrakovým postižením jsou lidé s různými druhy a stupni snížených zrakových schopností. Člověk přijímá zrakem přibližně 85% informací z okolního světa, je proto zřejmé, že zraková vada ovlivňuje celou osobnost člověka. Tímto se rozumí ti, u nichž poškození zraku ovlivňuje činnosti v běžném životě a u nichž běžná optická korekce nepostačuje. V ČR se v současné době udává počet kolem 60 000 těžce zrakově postižených, a to ve všech věkových kategoriích. Z 1 000 nově narozených dětí se odhaduje 5 {--} 20 se zrakovým postižením. Ve Školském zákoně se uvádí: Školská výchovná zařízení zajišťují dětem, žákům a studentům vzdělávání, sportovní a zájmové činnosti v době mimo vyučování i ve dnech pracovního volna nebo v období školních prázdnin. Volný čas se chápe jako čas, v němž člověk svobodně volí a koná takové činnosti, které mu přinášejí potěšení, zábavu, odpočinek, které více či méně rozvíjejí a obnovují jeho tělesné a duševní schopnosti, popřípadě tvůrčí síly. Práce je určena všem, kteří přichází do styku se zrakově postiženými studenty, především pro rodiče těchto dětí, učitele a ředitele běžných i speciálních škol, kteří mají ve své třídě zrakově postižené děti. Dále by má práce měla zlepšit informovanost o možnostech volnočasových aktivit a popřípadě k rozšíření jejich nabídky podle zájmu studentů.The term visual handicap can be defined as an absence or insufficiency of visual perception quality. We can also say, that visually handicapped (similarly ZP) or person with visual handicap is a person with different types and grades of decreased visual ability. The human being receives approximately 85% of information from surrounding world by the visual sence, therefore it is evident, that an visual handicap affects the whole personality. Thereby we mean those people, by who the visual handicap affect common life activities and where the common optical correction is not sufficient. The number of severly visually handicapped persons of all age groups is in Czech Republic nowadays indicated to 60 000 persons. The estimation indicates the number of 5 - 20 visually handicapped children to 1000 new born children. In the Education law it is mentioned: Educational facilities arranges for children, pupils and students education, sporting and leisure time activities in addition to lessons and also in the working days off or during the holiday. The term leisure time is understood as a time, when people freely choose and perform activities, which bring them enjoyment, amusement, relaxation, activities which more or less renew their physical and mental abilities, possibly creative strength. This bachelors thesis is designated to everyone, who come into contact with visually handicapped students, to headmasters of common and special high schools, where the visually handicapped students are in the classes. This bachelors thesis would also improve awareness of leisure time activity possibilities and possibly it could help to extend the leisure time activities offer according to the students interests.
Keywords:
Education; Leisure time; Visual handicapped person; Osoba se zrakovým postižením; Volný čas; Vzdělávání Citation: KŘÍŽ, Michal. Teorie a praxe středoškolského vzdělávání zrakově postižených v ČR. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/7102