Original title:
Individuální a skupinová integrace žáků s mentálním postižením v rámci plnění povinné školní docházky
Translated title:
Individual and group integration of mentally handicapped pupils within the framework of compulsory school attendance
Authors:
ŠVEJDOVÁ, Kateřina Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Problematika individuální a skupinové integrace žáků s mentálním postižením v rámci plnění povinné školní docházky je velmi často diskutovaným tématem.Nově přijatá školská legislativa nabízí žákům s mentálním postižením vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu v běžných třídách či speciálních třídách základních škol.V diplomové práci jsem se zaměřila na průzkum plnění základních podmínek integrace a problémů se kterými se potýkají rodiče a pedagogové při integraci žáků s mentálním postižením do základních škol. Výzkumný soubor tvořili pracovníci SPC pro mentálně postižené, pedagogové vzdělávající integrované žáky a rodiče těchto žáků. K dosažení cíle práce byly použity tyto metody a techniky sběru dat: řízené rozhovory, dotazníky a jako doplňková metoda 2 kazuistiky. Práce by mohla býti inspirací pro rodiče žáků s mentálním postižením, běžné pedagogy, speciální pedagogy a orgány státní správy.Problems dealing with individual and group integration of mentally handicapped pupils in terms of fulfilment the compulsory school attendance are very often discussed. In the diploma work I have concentrated on a research of fulfilment the basic conditions of integration and problems that parents and educationalists solve during integration of mentally handicapped pupils into elementary schools. Workers from specially-pedagogical centres for mentally handicapped people, educationalists providing education for integrated pupils and these integrated pupils'parents form together the experimental complex. Following methods and techniques of collecting data were used to reach the aim - the methods of standardized interviews, the methods of inquiry-form researchs and as a complementary method two matter studies. My diploma work could by inspiration for mentally handicapped pupils'parents, common educationalists, special educationalists and authorities of state administration.
Keywords:
educationalist's assistant; elementary school of common type; individual education plane; integration; personal assistant; pupil with mental disease; school legislation; specially-pedagogical centres for mentally handicapped people; asistent pedagoga; individuální vzdělávací plán; integrace; osobní asistent; SPC pro mentálně postižené; základní škola běžného typu; školská legislativa; žák s mentálním postižením Citation: ŠVEJDOVÁ, Kateřina. Individuální a skupinová integrace žáků s mentálním postižením v rámci plnění povinné školní docházky. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/7048