Original title:
Novopohanské prvky v Boydenově "Three Day Road"
Translated title:
Neo-Pagan Features in Boyden's "Three Day Road"
Authors:
Bohal, Vít ; Kolinská, Klára (advisor) ; Jindra, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] In the thesis for my upcoming bachelor's paper I aim to analyze the topic of religion in Joseph Boyden's novel Three Day Road (2005). More specifically, I aim to defend the hypothesis that within the spectrum of religious dialogue present within the novel, there is an overwhelming undertone of neo-pagan ideals. These ideals are presented as being positive, in the sense that they are life-supporting, rather than life-hindering. The main contention that I will draw will deal with the aspect of taboo, and how it is adressed throughout the novel. Contrary to Sigmund Freud's ideas (Freud's book Totem and Taboo will serve as the basis for my arguments) of taboo being a life-hindering, neurotic framework of belief, the views expressed by the two main narrators of the novel are in favor of taboo, and the narration itself draws a tragic end for the character who consistently defies these taboos. There is a moral aspect to the story expressed within the relationship of the two main characters, Xavier Bird and Elijah Whiskeyjack, and is based on this very adherence, or lack thereof, to taboos. The main taboo consistently appears to be that of cannibalism associated with the infamous Algonquin mythological figure of the windigo, which is the most frequent metaphor used within the narrtaive and is the most productive...Teze mé nadcházející bakalářské práce se bude zabývat tématem náboženství v románu kanadského spisovatele Josepha Boydena Three Day Road (2005). Konkrétně budu hájit hypotézu, že ve vzájemném dialogu animismu a křesťanství, který tvoří jeden ze základních pilířů celé výpravy, jsou přítomny velmi silné ideály a prvky novo-pohanství. Hlavní argument bude postaven na kulturním fenoménu tabu, a jeho vztahu k hlavním postavám, a i k celému příběhu. Na rozdíl od Freudova pohledu, kteý vidí tabu jako životu neprospívající a neurotický psychologický fenomén (použity budou Freudovy spisy Totem a Tabu a Budoucnost jedné iluze), jediní dva vypravěči vidí tabu jako pozitivní jev, a jeho nároky se náležitě řídí, zatímco Elijah Whiskeyjack tabu programově překračuje, a je za to potrestán. Tento morální aspekt příběhu je nejpatrnější ve vztahu dvou hlavních postav, zmíněného Elijahy Whiskeyjacka a Xaviera Birda, a je založen právě na jejich rozdílném vztahu ke kulturním tabu. Hlavní tabu, mající naprosto centrální roli, je tabu spojeno s kanibalismem, jak doslovným, tak metaforickým. Celý příběh hojně využívá odkazy na tradiční Algonkvínské monstrum zvané windigo, které je častou součástí metafor, a anylýza této postavy bude pro účely této práce velmi produktivní. Odmítnutí Feudova názory, že tabu je fenomén neproduktivní...
Keywords:
Algonquin; Animism; Canadian Literature; Christianity; Joseph Boyden; Neo-paganism; Taboo; Three Day Road; Algonkvíni; Animisus; Joseph Boyden; Kanadská Literatura; Křesťanství; Novopohanství; Tabu; Three Day Road
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/50517