Original title:
Srovnání motorické výkonnosti žáků základních škol a základních škol praktických
Translated title:
The Confrontation of Motor Performance of Elementary and Special Schools Pupils
Authors:
Vondráček, Lukáš ; Lejčarová, Alena (advisor) ; Čichoň, Rostislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Srovnání motorické výkonnosti žáků základních škol a základních škol praktických Cíle práce: Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit úroveň základní motorické výkonnosti žáků Základních škol praktických ve vybraných testech kondičních schopností a získané hodnoty porovnat s žáky běžných základních škol. Metoda: Ke stanovení úrovně motorických schopností žáků základních škol praktických a žáků běžných ZŠ ve věku od 13 do 15 let byla požita testová baterie UNIFITTEST (6-60) (Měkota, et al., 2002). Ta obsahovala následující testy: "Skok daleký z místa", "Leh - sed opakovaně", "Běh po dobu 12 min", "Člunkový běh 4 x 1Ometrů". Výsledky: Z hlediska průměrů výkonů v jednotlivých testech byla prokázána nižší motorická výkonnost u žáků základních škol praktických. Z hlediska hodnot Cohenova indexu d (hodnota větší než 0,5) však byla nižší motorická výkonnost prokázána pouze u děvčat základních škol praktických oproti děvčatům ze základních škol, a to ve všech testech. U chlapců byla prokázána pouze v testu "Běh po dobu 12 minut". Předpokládané větší mezipohlavní rozdíly ve výsledcích motorických testů u žáků základních škol nebyly prokázány. Klíčová slova: lehká mentální retardace, základní škola praktická, motorická výkonnost, UNIFITTEST (6-60), kondiční schopnosti 2Title: The confrontation of motor performance of elementary and special schools pupils The targets: The main purpose of this work was to find out the level of basic motor performance of special schools pupils in chosen tests of fitness abilites (Unifittest 6-60). The gained data was compared with the results of pupils of common elementary schools. The method: The test battery UNIFITTEST (6-60), (Měkota, et al., 2002) was used to set the level of motor performance of elementary and special schools pupils at the age from 13 to 15. The test battery contained the tests as follows: "Standing broadjump", "Repeated sit-ups", "12-minute run", "4 x 10m shuttle run". The results: In term of averages of feats in individual's tests was demonstrated lower motor performance by the pupils of special schools. In light value of Cohen index d (the value larger than O, 5) however lower motor performance was demonstrated oniy by the girls of special schools against girls from elementary school, namely of all tests. By the boys was demonstrated solely in test ;,12-minute run". Implied trust larger differences among the boys and girls weren't demonstrated in results of motor tests by the pupil's of elementary schools. Keywords: mild mental retardation, special school, motor performance, UNIFITTEST (6--60), fitness abilities 3
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/18405