Original title:
Motivace a aktivizace žáků při výuce českého jazyka na gymnáziích
Translated title:
Motivating and inspiring pupils at teaching Czech language at Czech college preaparatory high schools
Authors:
Kostečka, Jiří ; Kvítková, Naděžda (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) ; Čechová, Marie (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem disertační práce je mapování problematiky motivace a aktivizace zaku vyššího stupně českých gymnázií při výuce českého jazyka a komunikace (slohu). Naše zkoumání se tedy soustřeďuje na žáky 1.-4. ročníku čtyřletých gymnázii, resp. kvinty až oktávy víceletých gymnázií ve včku 15-19 let. Omezení na věk a jeden typ školy třetího výchovně-vzdělávacího stupně jsou nutná: z univerzální platnosti některých obecných metodických zásad, pouček a postupů neplyne, ze je shodná i jejich konkrétní aplikace na různých stupních a typech škol; v prvním případě hraje nepominutelnou roli zásada přiměřenosti zvolených metod věku a mentální vyspělosti žáků, v druhém pak cíle vzdělávání na daném typu střední školy a z nich plynoucí specifika v jejím kurikulu i skladbě jejích žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The dissertation is studying conditions, circumstances, methods and problems of motivating and inspiring Czech pupils of secondary schools while teaching them their mother tongue and stylistics. The research focuses on one kind of schools providing secondary education in the Czech Republic, "gymnázium" (the term corresponding best with former "grammar schools" in Great Britain), i.e. the secondary school whose primary aim is to prepare its pupils of the age of 15/16 to 18/19 for further university studies. The aims of the dissertation are: - to define and describe motivational and inspirational factors for teaching Czech language and communication / stylistics; - to provide tcachcrs with theoretical basis as well as practical stimulation for adequate motivation of their pupils; - to contribute to effective fulfilment of educational targets in this educational field. The character of this work is mapping, widely conceived, opening possibilities of further profound studies. The dissertation consists of Introduction, Theoretical Part, Practical Part and Conclusions. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/15279