Original title:
Vzájemná spolupráce učitele 1. ročníku ZŠ a asistenta pedagoga
Translated title:
Teacher and the teacher's assistant's mutual cooperation in the first year of studies at primary school
Authors:
Jinochová, Iva ; Stará, Jana (advisor) ; Poche Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce byla případová studie týkající se spolupráce učitele a asistenta pedagoga při vzdělávání žákův 1. ročníku ZŠ. V teoretické části práce byly shromážděny poznatky k tématu práce z odborné literatury. Byly popsány doporučené možnosti podpory žáků na počátku školní docházky a úloha asistenta pedagoga v rámci této podpory. Text obsahuje také legislativní ukotvení pozice asistenta pedagoga i práce osobního asistenta obecně. Pozornost byla věnována také etickým a jiným problémům, které s povoláním asistenta pedagoga úzce souvisí. V empirické části práce byla zpracována případová studie jedné 1. třídy běžné základní školy. Byl zmapován průběh a změny spolupráce učitele a asistenta pedagoga v průběhu jednoho školního roku. Sběr dat proběhl formou zúčastněného pozorování, terénních zápisků, rozhovorů a dotazníků. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga neprobíhala podle očekávání. Na základě získaných zkušeností si myslím, že asistentka pedagoga nevěnovala žákům dostatečné množství času. Jako negativní také hodnotím neochotu účastnit se třídních akcí nad rámec běžné pracovní doby. Také toto pravděpodobně přispělo k tomu, že práce s dětmi neprobíhala vždy harmonicky. Na konci školního roku asistentce pedagoga nebyla prodloužena pracovní smlouva. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, asistent...The topic of this dissertation is the case study which is concerned with the cooperation of the teacher and the teacher's assistant in the process of education of the first class' pupils at primary school. Theoretic part is collected knowledge from the professional literature. There are described possibilities of pupils' support at the beginning of the compulsory education and the role of the teacher's assistant under the terms of this support. The text also includes the position of the teacher's assistant in legislation and the work of personal assistant. I paid attention to ethical and other problems which are connected with the work of teacher's assistant. In empirical part is processed the case study of the first class at quite common elementary school. It was caught the progress and the changes of teacher and teacher's assistant's cooperation in the term of one year. Collecting of the information was made by the form of observation, field research, dialogues and questionnaires. The cooperation between teacher and the teacher's assistant was not under way I expected. I think that on the basis of acquired experience the teacher's assistant did not pay attention to pupils enough time. It probably contributed to the fact that the work with children was not always in harmony. At the end of the...
Keywords:
cooperation; elementary school; first class; pupil; Teacher; teacher's assistant; 1. ročník; asistent pedagoga; spolupráce; Učitel; základní škola; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97734