Original title:
Arteterapie a ADHD
Translated title:
Arteterapie and ADHD
Authors:
Majerová, Anna ; Jebavá, Jana (advisor) ; Bednář, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název Arteterapie u dětí s ADHD Cíle práce: Podat ucelený přehled o problematice ADHD a vlivu arteterapii na děti. Na základě teoretických a praktických poznatků navrhnout a v praxi ověřit nové arteterapeutické aktivity pro děti s ADHD. Kasuistika pěti dětí a možnosti ovlivnění chování a zlepšení pozornosti za pomocí arteterapie. Zaměřit se na způsob jak předcházet špatným vzorcům chování a jak rozvíjet ty správné. Metoda: Výzkumný soubor byl tvořen pěti dětmi s ADHD ze ZŠ Integrál pro žáky s poruchami učení. Přímé a strukturované pozorování této skupiny dětí ve věku 12-14let při tematicky zaměřených hodinách arteterapie. Rozborjednotlivých arteterapeutických hodin. Analýza kresby. Výsledky: Práce prokázala pozitivní vliv na děti s ADHD. Námět a náplň arteterapeutických sezení byly faktorem, který zjevně ovlivnil chování dětí. Nemalý vliv měla i osobnost terapeuta a jeho individuální vztah k jednotlivým dětem. U pozorovaných dětí došlo ke zlepšení v chování a v sebeakceptaci. Po pěti měsících terapie byl zaznamenán pozitivní posun v sociální komunikaci dětí mezi sebou a u většiny z nich současně došlo k celkovému zklidnění a k zlepšení soustředění. Všechny arteterapeutické techniky dokázaly stimulovatjemnou motoriku u pozorované skupiny dětí. Klíčová slova: ADHD, ADHD/ADD, hyperaktivita,...Title Art Therapy in children with ADHD Objective: To provide a comprehensive overview of ADHD and the effect of Art therapy on children. To propose and verify in practise new Art therapeutic activities for children with ADHD, based on theoretical and practical information. Casuistry of five children and the possibility to affect their behaviour, and to improve their attention through art therapy. To focus on how to avoid bad behaviour pattems and how to develop good behaviour patters. Method: The test group consisted offive children with ADHD from the elementary school Integrál designed for students with learning disorders. Direct and structured observation of this group of children in the ages of 12 to 14 during theme-focused Art therapy sessions. An analysis ofindividua! Art therapeutic sessions. An analyse ofdrawings. Results: The thesis proved a positive effect on children with ADHD. The theme and contents ofArt therapeutic sessions were the factor that obviously influenced the children's behaviour. The personality of the therapist and his persona! relationship to individua! children was also important. The behaviour and self-acceptance of the observed children improved. After five months of therapy, there was a positive change in social communication of children among themselves and most of...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/18396