Original title:
Aktivizující metody a techniky učení na základní škole
Translated title:
Methods and techniques of active teaching on the middle school level
Authors:
DĚDOVÁ, Kateřina Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na aktivizující metody a techniky učení na základní škole. V teoretické části byl proveden rozbor aktivizujících metod z doporučené literatury a časopiseckých článků. Cílem praktické části bylo zjistit, s jakými problémy se učitel setkává při zavádění aktivizujících metod a technik práce s učivem a jak zvolené metody ovlivňují výsledky výuky. Pro získání představy o vývoji poznatkových systémů u žáků 1. stupně byly v jednotlivých ročnících porovnány myšlenkové mapy. Z výzkumu bylo zjištěno, že častým problémem je hluk ve třídě, časová náročnost a malé prostory. Hierarchická forma map se objevila již ve 2. ročníku, největší zastoupení má ale v 5. ročníku.The diploma thesis is concentrated on activating methods and teaching techniques at elementary schools. The theoretical part contains the activating method analysis on the base of recommended literature and journal articles. The goal of the practical part was the detection of problems which a teacher has when introducing activating methods and techniques of work on curriculum; and how the chosen methods influence the teaching results. Mind maps of pupils at particular grades were compared to gain the conception of knowledge systems development of pupils at infant school. The research revealed that most common problems are noise in classrooms, time intensity and lack of space. Hierarchic form of the maps appears at second grade but the top representation is at fifth grade. Citation: DĚDOVÁ, Kateřina. Aktivizující metody a techniky učení na základní škole. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/6422